Feliz Navidad - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Malu Loo - WaarBenJij.nu Feliz Navidad - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Malu Loo - WaarBenJij.nu

Feliz Navidad

Door: Malu van Loo

Blijf op de hoogte en volg Malu

25 December 2011 | Peru, Arequipa

Feliz Navidad voor iedereen!!

Hebben jullie ook net zoals wij een witte kerst?
Ja ja we hebben vandaag sneeuw gehad op grote hoogte, daarover zo meer!

Nadat we het vorige reisverslag geschreven hadden zijn we met een buggytour door de woestijn gecrossed, dan wel niet zelf gereden, maar het maakte het zeker niet minder leuk! Keihard over heuvels gereden met een grote buggy, gelukkig goede gordels om, leek alsof soms in een soort van achtbaan zaten. Nog een aantal keer gestopt om te gaan sandboarden, snowboarden maar dan op zand. Nou Jeffrey ging aardig goed, is wel moeilijker dan snowboarden. Ik ben er maar op mn buik vanaf gegaan, haha! Dat leek mij een betere en veilige optie.
Het was natuurlijk wel zandhappen, maar gelukkig toen we terug waren in het hostel een warme douche genomen om het zand van ons lichaam te krijgen. Daarna in een restaurantje heerlijk gegeten. We gaan elke dag uiteten, echt ideaal, niet koken en dat voor weinig!
Terug in het hostel onze tassen gepakt en gaan slapen.
De volgende ochtend een ontbijtje genomen voor het laatst in de oase en tegen 10.30 richting het busstation gegaan. Vanuit heir hebben we de bus naar Nazca genomen. Deze plaats, althans dar in de buurt, staat bekend om de Nazca lines. Deze mystirieuze lijnen staan in e grond en zorgen voor aparte afbeeldingen. We hebben deze bekenen vanaf een uitkijkpunt, omdat we niet wilen vliegen. Nu hebben we 3 afbeeldingen kunnen zien, echt heel apart. We zijn met een taxi op en neer gegaan, daarna in het dorpje zelf nog wat gegeten en gedronken. Om 22.00 uur vertrok de nachtbus naar Arequipa. Gelukkig hadden we soort van luxe stoelen waarop je bter zou slapen, nou dat viel toch nog wel een beetje tegen. UIteindelijk kwamen we rond 8u aan in Arequipa, hier een taxi genomen naar het centrum om een hostel te zoeken. Gelukkig een prima hostel gevonden middenin het centrum, alles ideaal op loopafstand. Die dag hebben we in het centrum rond gelopen, bustickets geregeld om weer verder te kunnen. We hebben de cathedraal bezocht hier op het plein en nog een museum waarin je een bekende mummie kan bewonderen genaamd Juanita. Voor degene die het interessant vinden moeten t maar even googelen, heel verhaal om het hier uit te leggen.
Tussendoor hebben we ons zelf getrakteerd op een heerlijk stuk taart en ´s avonds hebben we in dit zelfde restaurantje gegeten.
Via het hostel hadden we voor de volgende 2 dagen een excursie geregeld naar de Colca Canyon. Deze canyon is meer dan 3000m diep. Een goede besteding voor de kerst dachten wij.
24 dec om 8.00 werden we opgepikt bij het hostel met een groepje van ong 15 mensen gingen we de excursie doen. De eerste dag gingen we de bergen in om onderweg op een aantal super mooie plekken te stoppen. Vooraf werd ons nog het een en ander verteld over de hoogte die we zouden gaan bereiken en of iemand lichamelijke klachten had. Daarnaast konden we de zogenaamde cocabladeren en cocasnoepjes kopen. Eigenlijk gewoon een soort drugs, maar wat helpt tegen hoogteziekte. Snoepjes zijn nog lekker ook! Eenmaal onderweg merk je wel dat je hoger gaat, je krijgt minder lucht binnen. Gelukkig hadden we beide nergens last van gehad. Alleen op het hoogste punt 4910m!! wilde ik een paar treetjes lopen, toen werd ik wel beetje zwart voor mijn ogen, maar verder alles goed gegaan met ons! Hier mochten we ook echt maar 5 min uit de bus. Tegen 13.00 kwamen we aan in een dorpje waar we een lunch hadden met typische peruaanse gerechten en in dit dorp sliepen we de nacht ook!
´s middags hadden we vrije tijd en hebben we lekker rustig aan gedaan, rondje door het dorpje gelopen en een marktje bezoct waar iedereen zn kerstinkopen nog aan het doen was.
´s avonds om 19.00 werden we weer opgehaald om met de groep te gaan eten. Tijdens het eten trad een plaatstelijk Peruaans bandje op, met die typische panfluitmuziek, maar erg leuk en gezellig! De muziek kunnen jullie nog aanhoren, want Jeffrey heeft de cd gekocht! Hier hebben we heerlijk gegeten en zijn we daarna naar ons hostel gebracht. Gelukkig warm water om te douchen. ´s ochtends werden we om 6.30 opgehaald, nadat we een ontijtje gehad hadden. Vandaag hebben we verschillende dorpjes bezocht in de colca canyon, hier kwamen we nog echt mensen tegen die nog traditioneel gekleed waren en zelfs een kerkje waar de mis buiten bezig was.
Ons doel was de Andes Condor spotten, en ja gelukkig hadden wij het geluk deze gigantische vogels te mogen zien! Waauw wat een beesten zeg, we hadden niet 10min later moeten komen, want dan waren e gewoon weg. Echt super mooi!
Op de terugweg in hetzelfde dorpje waar we die nacht geslapen hadden no gelunched en toen terug in de sneeuw naar Arequipa!
hier hebben we vanavond onze eerste souvenirtjes gekocht en even wat gegeten. Nu nog even de foto´s op een usb stick zetten en dan gaan we zo slapen.
Morgen zjin we nog hier in Arequipa en dan morgenavond om 20.00 nemen we de nachtbus naar Cuzco!

Oja, ik heb trouwens geen bereik met mijn telefoon hier. Hij doet het niet hier in het buitenland. Kan dus niks ontvangen en versturen....alles dus per mail of via Jeffrey!
Ik ga nog proberen hier een telefoon te kopen die het wel doet, zeker voor de dagen dat ik straks alleen ben!

Voor jullie nog een fijne 2e kerstdag!

Liefs ons

• 26 December 2011 - 03:18

Benny En Marieke:

Wauw wat een verhaal weer zeg. Heb jullie foto's bekeken en ben best wel jaloers op jullie!!!! Weer heel anders dan wat wij vorig jaar hebben gezien, maar klinkt erg bijzonder allemaal. Zoals je al wist zit ik nu nog in de nachtdienst. Oud en Nieuw gaan Benny en ik naar Paddys en blijven we in Enschede slapen.

Ps in Nederland is het voor de begrippen een warme kerst en zeker geen sneeuw...

Veel plezier samen.

Vee liefs ons.

• 26 December 2011 - 06:31

Marieke En Frank:

Hee m&j!
    Fijn om te horen dat daar alles goedgaat.. Ik had jullie nog een kerstsms gestuurd maar heb gisteren van je vader en moeder begrepen dat je iphony het niet doet. Balen! We hebben heerlijk gegeten bij zuid. Ik ga nu naar t werk toe en vanavond hebben we kerstdiner bij mijn vader. Frank gaat helpen koken dus we gaan vast wel weer lkkr eten :)!
    Dan zijn de kerstdagen -gelukkig- alweer voorbij en gaan we richting de verjaardag van frank. Goed, genoeg onzin.
    We wensen jullie nog een hele goede reis verder, en horen snel hoe het gaat!

Liefs, m2 en frank

• 26 December 2011 - 06:31

Marieke En Frank:

Hee m&j!
    We wensen jullie nog een hele goede reis verder, en horen snel hoe het gaat!

Liefs, m2 en frank

• 26 December 2011 - 09:43

Joene:

You lucky bastards!!;) Condors gezien!? Waaaauuuw! En ik heb toen twee dagen gehiked en geen vogel gezien!:P

Geniet er nog van met z'n tweeën!

X Joene

• 26 December 2011 - 12:46

Je Moeder.:

Heerlijk alweer een verhaal.Wat zien jullie toch veel.Hed je ook een filmpje van het zandhappen hahaha zie het al voor me.
    Heb Juanita even opgezocht is zeker een verhaal.
    Zou graag een foto willen zien van die mooie Condor.
    Wens jullie nog heeeel veeel plezier samen en wacht op het volgende verhaal.

Dikke Kus van mij.

• 26 December 2011 - 13:15

Mam En Pap :

lieve malu en jeff
    fijn weer een lang verhaal van jullie te lezen! een hele belevenis hoor! We hebben net jou filmpje met de panfluiten in het barretje bekeken Jeff, gezellig! Leuke dag verder en een goede reis! kus! x

• 26 December 2011 - 16:53

Papa Malu:

Hey Jeffrey en Malu,

Mooi te lezen dat het goed gaat met jullie en jullie heel veel beleven. Dan is het hier maar saai. Gistermiddag met je moeder, Frank en Marieke een spelletje gedaan dat in mijn kerstpakket zat. Erg leuk en 's avonds wezen eten bij Zuid.
    Hier is verder alles goed. Vanmiddag mee gedaan met een golftoernooi in Wierden en de rest van de week gewoon werken.
    Nou nog heel veel plezier en pas goed op jullie zelf.

Pa

• 27 December 2011 - 13:01

Ria Bakhuis.:

Hallo Malu en Jeffrey, leuk om weer iets van jullie te vernemen. Zo te lezen vermaken jullie je wel. Sandboarden dat lijkt me inderdaad wel zand happen ik denk dat je in de sneeuw iets schoner blijft?. Heb je nog mooie foto's kunnen maken van de Andes Condor? We zullen denk ik t.z.t. nog wel wat foto's zien van jullie. Geniet van jullie vakantie en wij wachten weer op het volgende verhaal.

Groetjes Ria Bakhuis.

• 27 December 2011 - 18:57

Frank:

He zusje!

Nog even een berichtje om jullie te vertellen dat ik mijn diploma voor leermeester ook binnen heb.

Liefs

• 29 December 2011 - 12:36

Berry Ten Hoven:

Hoi Malu en Jeffrey,
    Phoe hee, wat hebben jullie al een boel meegemaakt in korte tijd.
    Ik wens jullie alvast een fantastische jaarwisseling en nog heel veel mooie avonturen. Groetjes Berry

• 29 December 2011 - 15:11

Charlot:

Lieverds, fijn om te lezen al die avonturen! Klinkt als een druk programma, hebben jullie ook nog een beetje tijd om uit te slapen ? ;) veel plezier! Zal wel bijzonder zijn om daar het nieuwe jaar in te luiden, alvast een fantastisch nieuw jaar gewenst! dikke liefs Lot