Aangekomen in 50+ land - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Malu Loo - WaarBenJij.nu Aangekomen in 50+ land - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Malu Loo - WaarBenJij.nu

Aangekomen in 50+ land

Door: Malu van Loo

Blijf op de hoogte en volg Malu

16 Januari 2009 | Oeganda, Kampala

HIer een bericht vanuit Uganda! We hebben afgelopen zondag de bus genomen naar Kampala, de hoofdstad. Zaterdagavond hebben we in \nairobi geslapen, nadat de jngens van CRC ons weg hebben gebracht met de auto…helaas nog wel bandje moeten verwisselen onderweg, haha…stonden we daar in het donker, gelukkig handige mannen bij ons..
Zondagochtend moisten we om half 7 paraat staan, en zoals gewoonljik stonden wij er, mar de bus w ser nog niet eens, haha! Uitiendelijk iets over 7 vertrokken, was best een geode bus, maar geen geweldige driver. Denk dat hij het idée had dat hij in NL was, door steeds maar rechts te blijven rijden en iedereen aan de kant moest voor hem. Maar gelukkig kwamen we s avonds veilig aan in Kampala..via een jongen uit deb us een taxi geregeld naar een backpackershostel, we waren nog niet helemaal gewend aan ht geld, en hebben hem dus moi te veel gegeven..nah jaw el weer van geleerd. Aangekomen dar was er alleen nog maar een dorm vrij, dat maar gedaan..met 18 man/vrouw op een kamer geslapen, voor de volgende nacht mar weer een double geboekt. MAandag hebben we Kamapala verkend..nou ik wist niet wat ik zag…zooo goed ontwikkeld…westerse eettenten, winkels met GEEN 2e handskleding. Niet dat we wat gekcht hebben, mar goed. We hebben meer de souvenirswinkeltjes bezocht. In de stad wat gegeten, toen weer terug naar het hostel..
Dinsdag zijn we weer naar de stad gegaan, we wilden naar de evenaar, dat moet hier wel toeristisch gebeuren zijn…eerste problem begon toen we de juiste bus moisten vinden tussen 1000en andere busjes/bussen/mensen/motoren/fietsen/wagens enz. Dat was dus ook geen success…met ook nog eens supporters van de voetbal, wanty er was een wedstrijd tussen kenia en Uganda…liep ik daar met mijn keniaanse armbandje..haha gelukkign iet op aan gesproken. Maar goed..de bus….eerst mar eens gevraagd, natuurlijk wordt je verkeerd gestuurd en gevolgd door een horde mannen….na een uurtje rond te hebben gelopen een bus gevonden warvan we en hun dachten dat het de geode was…totdat we bij het eindpunt waren en nog steeds geen evenaar gezien hadden….toen werd ons verteld dat we verkeerd zaten..nou konden wegewoon blijven zitten en weer terug naar kampala, wel korting gehad trouwens…daar weer aangekomen haden we geen zin meer om de andere bus te nemen…wel weer aanzoek gehad van de matatudriver..hij vroeg zich af wat hji moest doen om met een nederlandse vrouw te kunnen trouwen..mar duielijk gemaakt dat hij gewoon moest dromen en dat het niet mogelijk was…wij aan hem de vraag gesteld waar we eigenlijk beland waren….ja zei hij gewoon hier…hmmm ja ja…nou goed maar snel uitgestapt en stukkie gelopen ttdat we iets bekends tegen kwamen. Dar nog wat rondgelopen…het is overigens een hele veilige stad, voor de mensen die nu denken dat on sweet ik wat is overkomen of gaat overkomen, haha!
Woensdagochtend zijn we vertrokken voor een tour naar de Murchison Falls, richting het noorden van kampala..hadden we via dit hostel geboekt. Wij netjes op tijd in het busje..dachten nou wie zal er komen….dat hebben we geweten…een busje vol met amerikanen…een leuke oude man met dike jampotglazen, een ouder stel, een jongere broer en zus en nog een jonge pilot, die ws dan wel; weer aardig. Nou goed met het instappen wij natuurlijk meteen deslappe lach, van wat hebben wenu weer geboekt…bij aankomst op de camping nog harder gelachen omdat wij de gemiddelde leeftijd nog niet naar beneden haalden,…sowieso is Uganda een land voor meer oudere mensen, haha! En zich afvragen wat wij hier toch doen en of het overall wel veilig is. Nou goed woensdag an het eidn van demiddag aangekomen op de camping, met meteen leuke vriendjes genaamd warthogs(oftewel pumba uit de lion king) alle etenswaren moisten uit je tent, anders zuden ze inbreken.
Donderdag vertrokken voor de game drive…eerst met een gammel pondje de nijl over met nijlpaarden en krokodillen…toen begon de safari…wel veel mooie dieren gezien trouwens! 10 leeuwen, olifanten, gazelles, nijlpaarden, vogels…tussen de middag zijn we weer terug gegaan naar de camping om watt e lunchen..om vervolgens tegen 14u te vertekken voor een boottoch over de nijl…nou ja de naam zegt het al…..een senioren tocht, hahahahaha…ja dan hebben we dus weer de slappe lach op de boot..als dan ook een ugandees raar engels begint te praten hebben wehet helemaal niet meer….dus weinig van zjn introductie verstaan.. de boot was 75% duits….met een erg leuk jostiband stel die w ook al uit hebben zitten lichen…man en een vrouw met precies dezelfde oerlelijke kleding aan..en er niet al te slim uitzagen…nou ja was wel grappig tochtje, alleen hadden we op een gegeven moment wel genoeg nijlpaarden gezien en ook wel weer blij dat we terug waren… heerljik gedouched wel een voor een, want 2 douches tegelijk aanzetten werkt niet hier..dan heft de een geen water meer..daarna gegeten en nog wta met onze groepsgenoten gekletst, die achteraf nog wel meevielen.
Vanmorgen zijn we rond 8.30 vertrokken voor een wandeling naar de watervallen…dit was echt super gaaf, was er eerst niet zo kapot van..ze hebben hier de tse tse vlieg…die je dusk an steken en de slaapziekte voer kan dragen…dus goed insmeren en alle ramen dicht houden en wapperen met je handen….nou goed..stuk gelopen bij de watervallen met helemooie uitzichten, dat was echt erg mooi! Daarna weer terug gereden richting kampala waar we begin van deavond weer aankwamen. Hier poging gedaan om te douchen, waar marieke eerst ging, lekker ingezeept had en het water ophield…vervolgens malu andere douche geregeld had en we zijn overgelopen.. uiteindelijk toch nog kunnen douchen…toen gegeten hier…en nu zitten we mensen te zoeken die vanavond met ons mee uit willen…amar das nog niet helemaal zeker of dat door gaat.
MOrgen gaan we een nieuwe poging doe nom richting de evenaar te gaan en zondag vertekken we weer nar Nairobi waar we nog een safari hebben geregeld. Wilden eerst nog in Uganda wat doen, maar dan gingen w he tons zelf zo moeiljik maken en het ging zoveel tijd kosten, dat vonden we zonde.. na de sfarai vertrekken we richting Tanzania om naar Zanzibar te gaan! Om heerlijk te relaxen! Dan weer richting keniaanse kust…maar goed plan kan altijd weer veranderen!!
Nou jullie zijn weer beetje op de hoogte, het gaat goed met ons gelukkig!! Laat zo snel mogelijk weer wat van ons horen!!

Liefs vanuit Afrika

• 16 Januari 2009 - 17:43

Dave:

hey!

klinkt weer erg spannend allemaal!
    maar ik geloof je maar en ga me niet druk maken om jullie!
    ik krijg van de verhalen iig steeds meer zin om ook een keer naar afrika te gaan!
    lijkt me toch wat mooier als afghanistan:P
    nou ik zeg toch maar, pas goed op jullie zelf! en tot het volgende verhaaltje maar weer!

xxx dave

• 16 Januari 2009 - 17:51

Charlot:

Hahaaa, lekker vrolijk verhaal! Jullie vallen wel mooi met je neus in de boter tussen die rare 50-ers ;)

Klinkt leuk Malu! Veel plezier! Ik blijf je volgen! En de groetjes aan Marieke!

Liefs

• 16 Januari 2009 - 21:48

Je Moeder:

Hoi Malu en Marieke
    Hahaha wat een leuk verhaal zie het helemaal voor mij de slappe lach van jullie.Veel plezier met de safarie doe de groeten aan de jongens.En ja ik word een beetje jaloers naar Zanzibar heerlijk geniet ervan en doe voorzichtig.

Kus Mij.

• 17 Januari 2009 - 12:49

Je Vader:

Goedemiddag dames,

Als ik dit zo lees dan is dit dus echt een uitstapje voor mij als 55 jarige.
    Ik weet zo niet wie Charlot is, maar er zijn ook leuke 50 plussers hoor.
    Zal blij zijn als je Uganda uit bent, heb niet zo'n goed gevoel over dat land.
    Geniet nog maar en ik hoor nog wel wanneer je van plan bent naar huis te komen.

Geldoverboeking is gelukt.

Liefs Pa.

• 17 Januari 2009 - 15:24

Jan:

Zeg pa, Oeganda is veel veiliger dan Kenia of Tanzania!! Maakt u zich geen zorgen over hun verblijf in Oeganda.

• 19 Januari 2009 - 12:01

Jannie:

Malu, wat weer een heerlijk verhaal, je hebt een mooie schrijfstijl en ik zie het voor me. Jij kunt zo heerlijk lachen, geniet er maar van. Fijn dat je de kinderen van CRC nog hebt kunnen knuffelen, kom je er nog terug in maart? Het zou toch heel leuk zijn om je daar te zien. Ik wens je een fantastische reis toe en geniet maar met volle teugen, je bent geschikt voor het Afrikaanse continent, maar doe wel voorzichtig. Lieve groet Jannie