the white masaai - Reisverslag uit Thika, Kenia van Malu Loo - WaarBenJij.nu the white masaai - Reisverslag uit Thika, Kenia van Malu Loo - WaarBenJij.nu

the white masaai

Door: Malu van Loo

Blijf op de hoogte en volg Malu

18 November 2008 | Kenia, Thika

Heb weer veel te vertellen, dus heb wel genoeg tijd, anders moet je een andere keer maar lezen,haha!
Ben gestopt met vertellen vorige weekzaterdag, nadatwijhier wegzijn gegaan,zijnwe met de oudste jongens naar het stadiongegaanomeenvoetbalwedstrijd te bekijken, de jongens genoten duidelijk,leukom te zien! Toen het was afgelopenhebbenwe de coach gevraagd of zeniet eens onze jongens wilden trainen, nou dat was geen problem en we hebbenvoor dinsdag tijd afgesproken!
‘s avonds heb ikme uitgeleefd in de plaatselijke kroeg, hahahha! Alleen maar R&B en hip hop muziek, met allemaal afrikanen,nou ja het dansen gaathier wat anders dan inNL,.alleen dansen kennen ze niet echt, dus ja kon er niet onderuit ommet aantal afrikanen te dansen, Beitske en ikhadden natuurlijk de grootste lol. We hadden gezegd dat we welvoor middennacht thuis zouden zijn,maar het was toch ietsje later. James is meegegaanin de taxi om ons thuis aft e zetten. Was een zeer gesaalgde avond,voor herhaling vatbaar!
ZOndag vroeg eruit om brood te smeren ende kinderen naar de kerkte brengen. Alleen wilden ze niet lopen omdat het iets regende,nouja zijn wij in NL wel gewend, dus hebben we doorgepakt en gezegd kom we gaan, miezerde een beetje…we warennog niet halverwege of de hemel brak open en we warenin 2 sec. allemaal zeiknat,hahahha oepsss…misschien tochmaar moetenwachten/. Gelukkig haddend e kinderen de grootste lol, wijbij thuiskomst een koude douche genomen, want er was weer eens geen electriciteit. Om 12uur hebbenwe de kinderen weer opgehaald enhebben ze thuis gelunched. Toen beetje rustig aangedaanende kinderen hebbenbuiten gespeeld.
Maandag hebbenwe met Frida(social worker) afgesproken.,We zijnmet een jongentje uit CRC naar een school wezenkijkenvoor hem. HEt was een eindje buiten te de stad, hij is lichtelijkgehandicapt en zijndus op zoeknaar een special schoolvoor hem. Dit zag er erg mooi uit, maar denken toch niet echt de plekvoor hem, wel is het misschien een plekvoor de kinderen uit de sloppenwijk die ik laatst met Audrey gezien heb..daar gaanwe dus mee bezig deze week. Aangekomen op CRC had Frida al weer een ander problem…wij zijnmet haar megegaan. Er zat een 18 jarig meisje al 4 wekenlang hoog zwanger op een bankje bij het ziekenhuis met nog een 2 jarig docheterje, man wegeglopen,geenfamilie meer. Hebbenhaar bezocht, maar was al laat dus konden niet meer zoveel. Naar huis gebracht door een indase vriend van frida in deauto. Aangezien het aldonker was geworden.
DInsdagochtend weer met frida afgesproken omnaar het ziekenhuis te gaan. Daar hebben we de vrouw gelukkig als patient nuachter kunnen latenomdat zee en veelte lag HB had en dus gevaarlijk kan zijn mocht ze gaan bevallen.we hebbenhaar achtergelaten en meeteeneenkijkje genomen op de kraamafdeling…waar we dus 6!!!! Achtergelaten babies troffen van nog geen weekoud…zooo zielig….staje daar met je geode gedrag en niks kunnendoen…het dochtertje van de vrouw hebben we achter gelatenbijde kinderbescherming om een tijdjelijk plekje voor haar te zoeken. Daarna zijn met frida naar eenplek geweest waarwe de vrouw naar toe willen brnegen als ze uit het ziekenhuis wordt ontslagen. Bij thuiskomst troffenwe het dochetje van die vrouw aan,ze moest maar in CRC, vond ik eerst niet zo’n goed idée omdat we echt bomvolzitten..maar ja je kana an de ene kant ook niet weigeren,nelsonheefthet dus geaccepteerd voor maximal 4 weken.
Woensdag op weg naar Mombasa, ‘s midddags de matatu genomen, Jeff en John hebben we meegenomen. ‘s avonds om 19.00vertrokde trein, we haddeneen 4 persoons coupe, met ontbijt en dinner,erg luxe allemaal! Wel slecht geslapendoor alhet lawaai vande trein ende schreeuwnede buren. ‘s avonds hebben we nog 2 zwedenontmoet in de trein en mee aande praatgeraakt. Volgend3 ochtend om 10u kwamenwe aan inmombasa, zijn we met zn 6ennaar eenguesthouse gelopen, daar onze spullen gedropt en hebbenwe het bekende fort bezocht, hier eenrondleiding gehad.echt ook zoo warmn hier, heelanders danin Thika. Daarna zijn we het oude stadje ingelopen en hebben we bij een lokaaltentje wat gegeten. Wij hebben besloten ommet de bus terug te gaanzodatwe nog wat van deomgeving zoudenkunnen zien. Dus hebben we de tickets maar vast gereserveerd. Ook voor john en jeff,die vrijdgavoand al terug zijngegaan. ‘s avond zijn we uitgweest in eenof andere vage tent vol met prostiuees,hahaha hebben wij weer. Wellachennatuurlijk, heb ikdatook weer eens gezien.voelde me niet echt op mn gemak, maar goed..
Volgende ochtend zijn we richting tiwi beach gegaan. Vanaf mombasa moet je eerst de ferry nemen als je richting het zuidenwil. Dat hebben we dus gedaan, net zoals de vrouw uit de blanke masaai(voor degene die het boek gelezenhebben) Helaas heb ik niet die leuke masaai man kunnen ontdekken op die boot,maar wel weer een hele belevneis opzich. Vanaf de overkant een matatu genomen naar een resort,dit adres hadden we van 2 andere vrijwilligers, en hebben we voor weinig even heelasociaal de tourist uitgehangen. Konden aanschuiven voor de lunch, ‘s middags op het strand beachvollebalgespeeld,dus ooknog wat aanmijn conditie gedaan hier,haha! ‘s avonds de jongens uitgezwaaid en bleven we met de 2 zweden achter.
Zaterdag hebben we met de eigenaar, een indiase man eenritje naar mombasa gemaakt. Hij runt eenaids weeshuis en die hebbenwe bezocht,maar voordat we hier waten een stop gemaakt bijzijn temple…noudat was ook wat. Schoenen uit, hoofddoekje op, naar de gebedkamer, toengelunched daar….op eenlaag bankje kregen echt van alles,voor mij natuurlijk te veel en te scherp,hahaha. Maar echt weer een belevenis, je valt vande een in de ander, echt ongelovelijk. Toendoor geredennaar het weeshuis,zag er super mooi uit! Kancrc nog wel wat vanleren, maar goed je kan niet alles hebben. Hier een rondleiding gehad en toen op de teri\ug weg nog bij een italiaanse ijswinkel gestop,heerlijk ijsje gehad! Toen weer terug naar tiwi ennog van eenuurtje zon genoten.
Zondagwas echt een relaxed dag, heerlijkaan het zwembad en het strand. Welerg verbrand,terwij; ik mij wel 4x met factor 20 in heb gesmeerd, nomraal gebruikik factor 8 ofzo, gaatzo snel hier…hele mooie rode knieen, hahaha!
Maandagochten om half 5 eruit, 5u ontbeten en toen hebben z eons weer naar mombasa gebracht vanaf waar onze bus vertrok, we waren zelfs zovroeg dat we er nog een eerder hebbenkunnennemen. Bus vol afrianen en 2 mzungu’s op weg naar Thika, meer gezien dan in de trein, alhoewelik de binnenkant van mijn oogleden ook veel gezien heb moet ik zeggen dat ik weer ervaring rijker ben..pff…kan ze bijna niet meer onthouden al die ervaringen…in Nairobi bleek de bus technische problemen te hebben en moisten we verder met eenmatatu, en waren we voor het donker weer terug in het weeshuis.
Vandaag vroeg eruit om brood te smeren, geen kids naar school gebracht, want de oudste kinderengaan tegelijk met de jongstenomdat het bijna vakantie is(vanaf volgende week) dus namen de oudstende jongestenook mee. hebbenBeitske en ik de 3 kleinsten die thuis blijven gedouched en aangekleeed, zelff gegeten. Toen de boda boda richting KOP gepakt en daar hebbenwe vandaag de gezinnen met gehandicapte kinderen bezichtomze voor donderdag uit te nodigen.dan willen we informatie gevenover de school die we vorige week bezicht hebben en wie weet is het welw at.de directeur komt als het goe dis ook, hopen dat we iets voor hun kunnen doen. Zoveelkinderendie gehandicapt zijn,benje bij de ene,kent de buurvrouw van die gene welweer een andere…
Ik hou jullie allemaalop de hoogte,zalnog wel weer de helft vergeten te vertelllen zoals gewoonlijk!

Helaas moet ik weer stoppen,moet nog even boodschappen doen endan staande kids weer tre wachtenopschool!

Oja, Frank is zo life geweest om foto’s op de site te plaatsen en eenalbumaan te maken!! Dankjwell lief broertje!!! Veel kijkpleizer allemaal!!!

Tot snel weer!!!!

Veel liefs mij!!

• 18 November 2008 - 11:47

Jannie:

Dag Lieve Malu, wat een verhalen weer en wat geweldig dat je het werk van Audrey zo oppakt, we willen daar echt iets mee gaan doen hoor. Hoe ver is het met het andere lokaal in KOP, is het schoon en geverfd? Het zal allemaal wel niet zo snel gaan nu. Maar toch hoop ik dat we daar iets kunnen ondernemen. Wat een leuk verhaal over Mombassa. Hebben de jongens ook genoten? Heel goed dat je hen hebt meegenomen, ook zij zien niet zoveel van hun prachtige land. In Nedreland leven de herinneringen nog heel sterk en missen we het leven van KOP en CRC heel erg. Fijn dat Beitske en jij het goed hebben met Freda, ze maakt heel wat mee in haar werk. Ik weet dat jij goed kan dansen, dat hebben we in die leuke tent gezien, waar de regen naar binnen hooste en we lekkere biertjes kregen van de kenianen. Nou ja, daar zat jij aan zo'n vaag drankje zonder alcohol met bubbels. He'lief mens, tot snel weer en geniet van alles. Geef de kids een knuffel van me. Lieve groet van Jannie

• 18 November 2008 - 11:56

Je Vader:

Ik dacht laat ik eens als eerste reageren op mijn werk, maar er was al iemand voor me.
    Mooie verhalen en uit de foto's zie ik dat je het erg naar je zin heb.
    Je straal echt en dat doet me goed.

Bel je nog wel.

Pa.

P.s. die oplichter van Meiners gaan we hard aanpakken.

• 18 November 2008 - 12:08

Marjon:

He Malu,
    Blij weer iets van je te lezen,wat veel beleefd weer. Mombassa was leuk he? Ben stik jaloers wat je allemaal weer meemaakt.In gedachten elke dag bij jullie,het gewone leven krijgt weer z'n gang,Sinterklaas en Kerst gekte.Dikke kus voor iedereen,liefs Marjon.

• 18 November 2008 - 13:13

Je Moeder:

Hai Malu.
    Jeee alweer een mooi verhaal.Wat zie je en maak je toch veel mee.Hoop wel dat je je dagboek goed bijhoud anders weet je het allemaal niet meer.Je hebt genoten in Mombasa.Ben blij dat je die leuke masaai man niet bent tegen gekomen hahaha.Veel plezier met alles wat je nog gaat doen.Spreek je snel.

Dikke Kus Mij.

• 18 November 2008 - 14:31

Marieke :

Hoi Malu,

Ik heb via frank je site en was wel beniewd hoe je het had&hebt daar..

Mooi om te lezen en je foto's te zien!
    Nog heel veel succes met alles daar..

Groetjes Marieke
    ("van frank")

• 18 November 2008 - 16:05

Marieke:

Hey Meis!!!

Super om je verhalen weer te lezen en ben blij dat het afgelopen weekend goed is gegaan en dat je het naar je zin hebt gehad!!!!! Ik ben er ook bijna klaar voor, hoewel het voor mijn gevoel nog wel even duurt, kom ik over 6 weken al jou kant op!!!!! Blijf genieten en ik ben trots op je!!
    Ik spreek je snel weer!

P.s Gave fotos!!!

Dikke kus Marieke

• 18 November 2008 - 16:16

Audrey:

hai maulu, wat leuk om dit allemaal te lezen en dat jij verder gaat met die gehandicapte kinderen. Ook grappig om mijn foto's te zien op je site hoe ze dan zo weer van je moeder nu wereld wijd staan. Bijzonder toch in deze wereld. Ik mis alles wel hoor ook al is het ook weer heel fijn om thuis te zijn bij mijn eigen kinderen. De speren waren bij thuiskomst een succes en hangen nu met schild en al tegen de muur. Goed dat je naar Mombasa bent geweest met Jon en Jeff dat zal lachen zijn geweest met ze.
    Nog een fijne tijd. Wij zitten hier compleet in de donkere dagen met sinterklaas en regen buien wat ook wel weer heel gezellig is.
    Liefs Audrey

• 18 November 2008 - 21:40

Dina:

Wat een supermooie foto's!

• 19 November 2008 - 11:45

Bastiaan:

Hey Malu,
    Wederom mooie dingen meegemaakt lees ik al wel! En wat een mooie foto's!! Goed bezig!

Kus

• 19 November 2008 - 13:48

Charlot:

Lieve Malu!

Woooww, wat vet om eindelijk weer eens foto's te zien! Dat is toch zo anders dan alleen de verhalen, heb ik zo ook een beetje een beeld bij alles. Echt leuke foto's, het ziet er fantastisch uit.

Wat een belevenissen weer! Pff, toch blijft het zo'n gek idee dat jij je nu in een totaal andere wereld bevindt dan hier. Het is zo ver weg, maar aan de ene kant kan je er zo heen met het vliegtuig. Maf! Leuk dat je naar Mombasa bent geweest, klinkt als een lekker klein vakantietje ;) wanneer komen je moeder en Marieke?

Ik moet soms zo lachen om je verhalen, je schrijft het echt op Malu's manier op, alsof je het vertelt. Ik hoor je zo praten, haha.

Hoeveel medewerkers zijn er in totaal bij 't CRC? Want er moet toch ook op de kleintjes worden gepast als die nog niet naar school gaan?

Meis, super om je verhalen te volgen.

Dikke liefs!

• 19 November 2008 - 19:14

Jolanda .:

Hoi Malu ,
    Wat een prachtige foto's en zeker lief van je broertje om ze er allemaal op te zetten . Ik moest wel lachen om de foto van jou in zo'n wit "uniform" omdat, we jou daar op de ZR steeds mee plaagden je zuster te noemen.Die foto waar de kinderen Twister op spelen vond ik ook geweldig en heel grappig om te zien hoe wit jij bij de kinderen afsteekt . Triest verhaal van die baby's die dan zijn achtergelaten ,je zou ze zo allemaal mee willen nemen lijkt mij. Leuk om te lezen dat jullie daar heel anders dansen dan wij hier en dat zal wel veel meer swingen dan bij ons. Gelukkig beleef je tussen alle mindere dingen ook heel erg veel bijzondere en mooie dingen en ik besef me terdege,wat hebben wij het hier toch goed .Lieve Malu blijf goed te pas en ik wacht alweer op je volgende verhaal ,groetjes Jolanda .

• 19 November 2008 - 21:40

Bob (ja Die Ja):

Sjees, klinkt weer te gaaf. het ziet er gelijk weer uit dat je je helemaal thuis voelt!
    Je komt toch nog wel een x terug naar NL? Moet nl nog een keer voor je koken! Maar keep up the good work daar, en ik zal je blijven volgen! Geniet! X Bob

• 20 November 2008 - 14:57

Marylou:

hoi, wat gaaf en goed wat je daar doet hoor.
    wat een belevenis ,zou je zo willen opzoeken.
    straks lekker met je ma he?
    heel veel plezier en liefs van iedereen uit nederland. en natuurlijk oom herman ook.

• 23 November 2008 - 21:08

Marieke (CRC):

Hoi Malu,
    Mooi geschreven en mooie foto's!
    Is alles goedgekomen met datgene wat ik nog geschreven had over Nelson????
    Ben benieuwd naar je nieuwe verhaal over de kinderen.
    Groetjes Marieke