Safari - Reisverslag uit Thika, Kenia van Malu Loo - WaarBenJij.nu Safari - Reisverslag uit Thika, Kenia van Malu Loo - WaarBenJij.nu

Safari

Door: Malu van Loo

Blijf op de hoogte en volg Malu

31 Oktober 2008 | Kenia, Thika

Hallo lieve mensjes van het goede leven;)

hier een masaaivrouw die spreekt,hahaha! NOU de safari was echt in een woord gweldig! we zijn zaterdagochtend om 7u vertrokken richting de masaai mara, richting het zuidwesten..het was wel een verschrikkelijke weg om te rijden, wagenziekte stak de kop toch weer beetje op(of hoe je dat ook zegt), voelde me iet zo lekker, gelukkig had ik een pilletje bij me.. onderweg gingen we in Narok eten, echt een stad onderweg waar het echte afrikaanse leven speelt. dat wij dachten al;s we hier een goede lunch krijgen, maar gelukkig was het erg goed te doen! daarna weer verder gereden door een mooi landschap waar we de echte masaai al tegen kwamen. zo'n mooi geiozcht dat je dan een kudde ziet lopen met dan zo'n man in het rood..het bestyaat dus echt!! hele mooie mensen ook vaak, mooi gekleed, uiteindelijk tegen 15u aangekomen bij ons tentenkamp, nou ja tentenkamp...het was een grote legertent aan een half stenenhutje vast gemaakt. eigen douche en toilet, zo supermooi, met uitzicht op het park. meteen 's middags al een korte gamedrive gedaan. we waren nog maar net op pad of we kwamen een leeuwenfamilie tegen..de zon hebben we onder zien gaan erg mooi ook. terug gekomen op het kamp konden we vanbaf 19u douchen want dan ging de generator aan voor het licht. het water werd buiten opgewarmd met kolen onder de watertank, zo primitief, maar er handig. eerste lkekker gedouched en toen had onze kok sam het eten klaar. 's nachts goed geslapen, 's ochtends tegen 7.30 weer weg gegaan voor hele dag gamedrive, zooo veel dieren gezien. het allrmooiste was dat we nmog een gedeelte van de bekende migratie van de gnoes over de mara river hebben gezien! verder heel veel dieren!! vanb alles en ong wat, helaas het luipaard niet. aan het eidn van de middag hebben wenog een masaaidorpje beziocht, hier gignen ze voor ons dansen en kregen we een rondleiding. uiteindelijk kon je op een klein marktje nog wat kopen. daarna weer terug naar het kamp om te douchen en te eten. volgende morgen erg vroeg op voor de ochtyend gamedrive, meteen weer de leeuwenfamilie gezien, met het mooie plaatje dat ze uit een waterplas gingen driken, moeder met al die kleintjes, zooo lief! stukje verder gereden, ging onze driver van de paden af..duurde maar even of we belandden met het recdhter voorwiel in een hyenahol...nou sta je middenin de wildernis met je goede gedrag..we konden geen kant meer op..onze lieve masaaiman die ook mee was geprobeerd om er vanalles onder te leggen. ik achter het stuur gekropen om flink gas te gevenb en de rest maar duwen, helaas geen beweging. na een half uur ofzo kwam er een ander busje om ons er uit te trekken, geukkig wel gelukt en konden we weer verder..
rond 10u weer teu\rug om te brunchen en ons klaar te maken voor de terugreis, weer een lnmage rit, nu toch maar ff oogjes dicht gedaan..al zooooveel masaai gezien, maar het blijft mooi!! natuurlijk veel foto's gemaakt, dus ja als julluie komen bereid je voor..haha!
onderweg hebben we onze driver en kok nog meegenomen uiteten, lekker een pizza gegeten..bij thsuikomst een warm onthaal van de kids, erg leuk ook!! heb erg genoten van het weekend, is echt goed om er af en toe venetjes tussenuit te gaan! ben blij dat iki mee ben gegaanm, had het niet willen missen!

dinsdagochtend zijn we weer naar kop gegaan om de verpleegkundige daar te helpen, ook heb ik nog evebn bij audrey gezeten, zij is psychologe en wat ik daar heb gezienb ben ik nog styeeds mee bezig...het ene gehandicapte kind na de andere kwam binnen.//ze hadden gehoord dat er een andere dokter was en kwamen, terwijkl ze normaal verstopt worden in hun hutje...echt zooooo zielig..zeker als jew eet dat ze in nl een zo normaal mogelijk leven kuinnen lijden..audrey en ik wisten echt niet wat we zagen en wat we er mee moesten..er zitten hier wel scholen voor dat soort kinderen, alleen kan je ze daar niet zomaar naar to sturen. 's middags gingen wede kinderen van school halen en hebben we daar aan de headmaster gevraagd of hij dat soort kinderen ook nam voor zijn special unit..bleek dat je dan eerst naar een indicatriebureau moet..maar ja we warem weer een stap verder...
woensdagochtend met audrey en jeffrey daar naar toe gegaan, ook een kind van crc meegenomen, omdat hij ook special need kind is en wij willen dat hij naar school gaat. een erg vriendelijke vrouw en heeft ons meteen geholpen, kind van crc staat ingeschreven alleen moeten wenog 1,5 jaar wachten:( wel geluk dat we de kinderen van de sloppenwijk kiandutu door kunnen verwijzen! wel weer stapje verder. woensdagmiddag zijn we met 5 vrijwilligers naar blue poost gegaan, om te lunchen en te sjoppen..erg fout om te doen, maar wel leuk, hahah! natuurlijk wel wat gekcoht en ook voor weinig, een heel mooi groot beeld, dus mam denk dat je je grote koffer maar mee moet nemen als je straks komt:)

donderdag zijn we weer naar kop gweest om daar te helpen..is erg leuk om te doen, ziet zoveel mensen en wetend dat ze gewoon uit de sloppenwijken komen..de een stinkt nog harder dan de ander...en dan bedenkt ie zich oko nog om zn schoen uit te trekken, nou dan weet je wel wat er gebeurd, haha! bah! wel goed gevoel dat je zoveel mensen en vooral kinderen kan helpen. wat heel veel vorkomt zijn wormen, veel ringworm, dat is ook een reden dat ze hier alle hoofden kaal scheren, omdat het voornamelijk te zien is op het hoofd. veel kinderen verkouden war ze hier antibiotica voor geven, maar omdat de hygiene zoooo slecht is gaat het vaak over i een infectie..ook mensen met malaria al veel gezien..veel verschilllende soort mensen, veel jong emeiden met kinderen..ook nog erg zielig verhaal..kwam een vrouw met borstontsteking omdat ze geen borstvoedig meer ghaf maar wel melk had..eerst heel moeilijk doen omdat ze zei dat het kind anders niks anders meer eet enzo, begint ze te huilen, blijkt dat haar man haar mishandeld heefty en het kind mee heeft genomen, dus vandaar dat ze geen voding meer kan geven..zit je daar...24 jaar was ze...gewoon mijn leeftijd...nou social worker ingeschakeld om met haar mee te gaan haar kind te zoeken...mag geen man zijn, omdat haar man dan weer agressief kan worden...zoveeel ingewikkelde verhalen wat je tegenkomt...en vaak niet wetekend wat je moet doen ook..dat is soms heel vervelend..omdat je ze zo grgaa iwl helpen..
een vanb de social workers die veel voor 2 meiden in crc heeft gedaan wist nog een tehuis oor gehandicapte kinderen, zijn we gisterenmiddag nog geweest mt eeen taxi../met zn 4en op de achterbank. super mooi huis, alleen jammer dat het alleen voor meiden was..maar ze deden daar eg veel voor hun, gode om te zien! zo kom ik toch wel in er veel verschillende tehuizen, plekken noem maar op..goed om te weten dat er veel voro wordt gedaan.
bij thuiskomst gedouched en met de kinderen in crc gespeeld..zaterdag gaan we ze misschien nog een dagje mee uit nemen..moeten wenog even bespreken. dat is ok wel wat als je weet wat ze allemaal eeen vor een hebben megemaakt en zo jong al zo'm enorme rugzak bij zich dragen, maar wel vrolijk kunnen spelen en lachen en doen. af en toe hebben ze het wel moeilijk, kan je aan het gedrag wel merken dat er wat gebeurd is vroeger. erg leuke kinderen in ieder geval!
vandaag(vrijdag) was de oficiele opening van de gezondheidspost, dus een hop mensen uitgenodigd...was echt super druk...Jannie had een hoop geregeldmom dat zij het ook hefety opgericht, wel egr leuk! ze hadden drinken en cake..nou dan worden den mensen wel asociaal en kan je merken dat zeinet voldoende drinken en eten krijgen. ook nmog wat mensen behandeld en verder buiten rond gelopen en natuurljk een speech van de jannie en de managers enzo! middenin d brandende zon..pfff..heeft hier nmu aantal dagen niet geregend, kan je wel merken!
ZO naar huis, want vanavond een afscheidsavond, gaan weer 4 vrijwilligers weg!dus het weekend zijn wenog met zn 3en..jannie, marjon en ik..maandag komt er als het goed is een nieuwe..want volgend weekend gaan ook marjon en jannnie weg.

nou volgens mij was dit mijn verhaal wel zo'n beetje, denk dat ik nog eeeeel veel vergeten ben, mara kan niet alles beschrijven, dan kan ik de hele week wel op internet zitten! haha, dat vind ik zonde van mijjn tijd hier! zoveel leuks te doen..nou ja leuks, niet altijd even leuk wat je dan ziet, maar wel goed geveol als je wat hebt kunnen doen!
NOu wens jullie weer een goed weekend!

veel liefs mij

• 31 Oktober 2008 - 15:45

Je Moeder:

Hoi Malu
    Je geweldig die safari.Je hebt genoten werd ook wel tijd dat je iets leuks ging doen.Je maakt wel wat mee zeg leuke dingen en ook de mindere leuke dingen.Is jammer dat je straks weer met weinig mensen bent.Je maakt mij heeeel nieuwschierig naar het land.Heb er zin aan.Nou tot het volgende bericht.
    Dikke Kus.

• 31 Oktober 2008 - 21:56

Dina:

leuk om je berichten te lezen. Zo blijven wij (van de Stichtingcrc.nl) ook een beetje op de hoogte! Volgens mij doe je het heel goed daar. Top!
    Dina van Doesburg(vrijwilliger juni 2007)

• 01 November 2008 - 11:36

Je Vader:

Wat maak je veel mee zeg. Dan is er in Almelo niet veel te doen.
    Donderdag nog even met je gebeld en bijgepraat.
    Ben blij dat je het naar je zin hebt en het goed met je gaat (tenminste dat zeg je).
    Hier gaat alles verder goed. Bel je nog wel.

Pa

• 01 November 2008 - 14:20

Charlot:

Heee lieve malutje,

wat een verhalen weer! Je maakt wat mee zo hè.. lijkt me best moeilijk om alle problemen om je heen te zien, terwijl je er vaak niets aan kan veranderen. Zijn de andere vrijwilligers leuk? De tijd zal wel voorbij vliegen! En wat vet dat je op safari bent geweest! Klinkt geweldig! Succes meis met alles. Hoe lang blijf je nog in het weeshuis? Hou je taai! Waarmee betaal je trouwens daar?

Dikke liefs! Lot

• 01 November 2008 - 18:30

Ellen:

Hey Malu!
    Wat leuk om je verhalen weer te lezen!! Echt leuk van de safari dat je zoveel hebt gezien en meegemaakt!! Dat lijkt me idd wel heel moeilijk, je wil zo graag helpen maar je weet gewoon niet goed hoe.. Je doet volgens mij al heel veel goeds voor de kinderen daar!!
    Heel veel succes en plezier daar nog!!
    liefs ellen

• 02 November 2008 - 17:42

Marieke:

Hey Meis!!!

je maakt idd veel mee... want de helft is voor mij ook weer nieuw terwijl ik je toch een redelijke tijd aan de tel heb gehad.... maar super hoor dat je zoveel mee maakt en zoveel kunt betekenen voor de mensen daar!!! Dat nemen ze je nooit meer af! Ik vind het super om al jou verhalen te lezen en ben erg trots op jou!!!! Ik heb mijn boeken voor Afrika gekocht en ga mij over 2 weken ook verdiepen in de mooie kiekjes van de landen!! heb er veel zin in!

Ga zo door Malu!!

Spreek je snel weer!
    En ik ben blij dat ik jou kant op kom...want het blijft toch moeilijk om er een beeld bij te scheppen als je het zelf niet hebt gezien!

Liefs Marieke

• 13 November 2008 - 10:03

Gerry:

hallo malu wij lezen regelmatig je verhalen ze zijn erg indrukwekkend die safari lijkt ons ook wel wat hopelijk heb je nog een leuke tijd verder de groeten van gerry berry lysanne en nadine