Botswana - Reisverslag uit Maun, Botswana van Malu Loo - WaarBenJij.nu Botswana - Reisverslag uit Maun, Botswana van Malu Loo - WaarBenJij.nu

Botswana

Door: Malu

Blijf op de hoogte en volg Malu

06 Augustus 2013 | Botswana, Maun

Hallo allemaal!!

Het is weer tijd voor een nieuw verslag over de afgelopen dagen!

Deze speelden zich af in de Bush, afgezonderd van de buitenwereld..

Om maar weer te vervolgen op het vorige verslag..
Op vrijdag 2 augustus werden we s ochtends rond 10u opgehaald om weer terug te gaan naar Botswana. Eerst een lekke ontbijtje gehad met uitzicht op de rivier met krokodil die op de loer lag.
Grensovergang ging vrij vlot en zo waren we alweer tijdig terug op de camping. Hier hebben we bij de receptie uitleg gevraagd over de komende dagen.. Schijnen erg lastige wegen te zijn en weinig over te lezen. Kaarten gekocht en een beschrijving gekregen. Vervolgen de tent opgezet en ons klaargemaakt voor een boottocht door Chobe National Park. We werden naar Kasane gebracht en vanaf hier vertrok de boot, zaten met zon 12 man op de boot. Hier hebben we super veel dieren weer gezien, olifanten natuurlijk die zelfs gingen zwemmen, waterbuck, vogels, nijlpaarden, soort antilope, krokodillen en de buffel! Deze laatste hoorde nog bij de big five die we nog moesten zien! Super leuk om deze te zien:)! Een erg mooie en geslaagde boottocht. S avonds bij de tent gekookt en op tijd gaan slapen om ons mentaal voor te bereiden op de kiemende dagen in de Bush.

Zaterdag 3 augustus.. M'n 29e verjaardag hier in Afrika vieren! Wakker worden en een lieve kaart gekregen:)
Gereden naar Kasane om hier voor u laatst te tanken en te pinnen op weg naar de gate voor Chobe National Park, voor de gate moesten we onze entreebewijzen halen en kregen we een officieel papier die we overal moeten laten zien. Eerste stuk was goed te doen en geasfalteerde weg. Na zon 40km ging de weg over in zand, zand en nog een zand.. Uit de auto om eerst de bandenspanning weer goed te doen en dan vervolgen we onze weg al hobbelend en bonkend richting de camping die middenin Chobe ligt. Via de gate waar je je moet melden konden we richting de camping.. alleen bij de gate adviseerde de man ons om niet naar Linyanti te gaan, omdat de weg te slecht was en onze auto te laag waardoor we vast zouden komen te zitten..nou daar hebben we natuurlijk geen zin in. Die man heeft voor ons naar Savuti gebeld, campin die dichter bij was en de weg beter, gelukkig konden we voor die nacht daar terecht! Uiteindelijk een tijd gereden.. Lijkt qua afstand allemaal weinig, maar je kan hooguit 30km/u rijden daar ivm de zandwegen en erg voorzichtig te zijn om niet vast komen te zitten.. Gelukkig kan Jeffrey erg goed rijden en ging dit allemaal goed:)
Aangekomen op de camping dachten we echt hmm is dit het?? En hier moet ik m'n verjaardag vieren? Welgeteld 1 boom waar we onder stonden, geen licht en geen taart( die ochtend dat we weggingen was de supermarkt nog niet open) maar goed het was niet anders.. Onderweg hadden we geen dieren gezien, en alleen maar gefocust op de weg.. We hebben elkaar keer aangekeken met de vraag waarom we dit ook alweer wilden...
Nou goed s avonds gedoiched, wel warm water gelukkig en gekookt! Er ging een winkeltje open om 19u, daar heeft Jeffrey nog luxe koekjes gekocht als taart voor verjaardag:) super lief!!

Zondag 4 augustus zijn we op tijd vertrokken richting Moremi National Park, de camping lag buiten het park. Helaas zijn de wegen in Botswana en zeker in de parken niet of niet goed aangegeven, je kijkt op de kaart maar weet nooit zeker op welke weg je zit... Gelukkig na zon 4 uur aangekomen op de camping. Nou toen werden we niet echt vrolijker.. Een plek waar je vanaf de receptie met de auto naar toe moet, niet mag lopen s avonds ivm de wilde dieren en zover uit t park dat we die middag niet genoeg tijd hadden om nog gamedrive te doen, t beste er maar van maken en de tent opgezet, pannenkoeken gebakken en voor t donker werd gegeten. S avonds vuur gemaakt, wat ons ook werd geadviseerd ivm de dieren die er rond kunnen lopen. Pikdonker daar, maar ook wel weer spannend:)

Maandag 5 augustus, vandaag maken we ons op voor hele dag gamedrive in Moremi national Park, het park wat bekend staat om vele dieren..ons er helemaal op verheugd.. Op de weg naar de entree al dieren gezien, olifanten, bokjes, kameleon, kudu, zebra. Ook hier was de weg weer eens niet goed aangegeven en bleken we bij aankomst bij de gate een andere weg te hebben genomen dan die wij dachten pp de kaart.. Wat bleek we hadden een oude kaart.. zucht! Daar maar een nieuwe gekocht, hadden geen zin om te verdwalen..uiteindelijk t park dan echt in.. na 10 min rijden vaag geluid, gestopt en uit t raam gehangen.. lekke band!!! Nou toen hadden we t allebei even gehad! Gelukkig kwam er na 5 min een auto langs die ons geholpen heeft. Je mag namelijk niet uit de auto in t park, als je met meer bent kan het om de omgeving in de gaten te houden voor dieren, de band was al snel vervangen en we konden onze weg vervolgen. Het leek alsof we alleen warenin t park, kwamen echt niemand tegen wat ons anderzijds ook wat gestresster maakte wat als we nu wat krijgen, wie gaat ons vinden, we hadden namelijk ook geen bereik.. Nou ben nog nooit met zoveel zenuwen op een safari geweest. Gelukkig hadden we elkaar en vullen we elkaar aan in zulke situaties;). Na n rondje door t park en alleen hertjes en zebra's gezien te hebben, besloten om maar op tijd weer richting de gate te gaan de we op goed geluk maar weer gevonden te hebben. Vanaf daar was t ook ruim 1,5 uur rijden terug naar de camping, waar we niet in t donker wilden koken en de tent opzetten.
Dit ging allemaal goed, hebben tent opgezet, wat gelezen, spelletje gedaan, gekookt en vuurtje weer gemaakt!

Al met al een groot avontuur en waarvan we ons achteraf afvragen of we dit hadden moeten doen. Zeker omdat ze het heel mooi en in onze papieren niet goed hadden beschreven qua conditie van de wegen.. Maar zijn weer groot avontuur rijker en ook zeker mooie dingen gezien en meegemaakt!!

Dinsdag 6 augustus, beetje uitgeslapen en richting Maun vertrokken, richting de bewoonde wereld! Hier tegen 13u aangekomen, mooie omgeving zitten op een camping bij een lodge aan t water en al gebruikt gemaakt van de douche met warm water. Na 2 dagen niet gedoiched te hebben konden er bijna frietjes worden gebakken in m'n haar;)!
Zojuist hbben we voor morgen een mokoro boottocht geboekt, gaan we met een kano die gepeddeld wordt door de Okavango Delta varen. Vanavond gaan we zo na de Bush gebruik maken van de kookkunsten van de kok van de lodge;) oftewel uiteten:)

Overmorgen vertrekken we vanuit Maun richting Ghanzi, hier hebben we nog een overnachting en vertrekken we vrijdag richting Windhoek, Namibië om de auto weer in te leveren en zit het er alweer bijna op:(

We hebben het allebei echt naar ons zin en Jeffrey valt het 100% mee om hier in Afrika te zijn, gelukkig:)

Misshien als het lukt komt er nog een laatste verslag...

Liefs ons

• 06 Augustus 2013 - 18:54

Je Vader:

Hoi Malu en Jeffrey,

Nou dat was dus helemaal niets voor mij.
    Ik zou zo snel mogelijk weer naar de bewoonde wereld willen, maar goed Malu heeft enige ervaring dus misschien viel het achteraf wel mee.
    Het schiet dus al aardig op en ik hoop dat de laatste dagen in Afrika ook zo goed verlopen en dat jullie dit weekend weer gezond en wel op Schiphol landen.

Groetjes,

Papa Malu

• 06 Augustus 2013 - 22:08

Marianne:

Lieve Malu en Jeffrey.

Nou nou wat ben ik blij dat jullie weer in de bewoonde wereld zijn.Het is wel een hele ervaring.Ben blij dat Jeffrey het ook mooi vind.Wie weet misschien gaan jullie samen wel naar Kenia om hem alles te laten zien.Zou mooi zijn.
    Geniet er nog van de laatste dagen.

Dikke Kus je Moeder.

• 08 Augustus 2013 - 14:09

Lieke:

Hee Jeffrey en Malu,

Ik heb alle verhalen in een keer gelezen, wat een avonturen, maar klinkt als een geweldige reis!
    Geniet nog volop van jullie laatste dagen en tot snel!

Liefs Lieke