Wildlife - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Malu Loo - WaarBenJij.nu Wildlife - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Malu Loo - WaarBenJij.nu

Wildlife

Door: Malu

Blijf op de hoogte en volg Malu

01 Augustus 2013 | Zambia, Livingstone

Hallo allemaal!

Hoe is het met jullie? Nog beetje uit te houden in de hitte?

Op dit moment zitten we in Livigstone,Zambia! We hebben een hele tijd geen internet gehad,waardoor het verhaal enige tijd op zich liet wachten..
Aangezien we zoveel hebben gedaan en gezien ga ik het maar per dag beschrijven, hopen dat ik alles nog onthouden heb..

De laatste dag dat we internet hadden zaten we in Swakopmund, grotere plaats aan de kust.
De volgende ochtend vrijdag 26juli zijn we met de auto vertrokken en richting Twijfelfontein gegaan. Na N in het begin wat saaie omgeving veranderde het later gelukkig wel in wat meer ruiger landschap en zandwegen..
We kwamen rond 13.30 aan op de camping die helemaal verscholen lag achter rotsen.. Wel back to basic, weinig faciliteiten..
Twijfelfontein staat eigenlijk bekend om de rotstekeningen van de San, beter bekend al de bosjesmannen. Gelukkig waren we op tijd aangekomen en ingecheckt om die tekeningen te bezoeken. Half uurtje rijden vanaf de camping kwamen we aan, kregen een gids mee en toen was het lopen in de hitte en de volle zon! Wel interessant om te zien hoe ze vroeger met elkaar communiceerde. Daar in de buurt waren ook nog organ pipes deze miljoen jaren oude soort van in rots gelegen pijpen hebben we bezocht, dat viel eigenlijk een beetje tegen helaas.
Eenmaal terug op de camping hebben we de tent opgezet, ja t gaat elke dag weer stukje sneller en makkelijker:) hadden wat leesboek gepakt om bij de bar een drankje te doen... Totdat Jeffrey ineens zegt hey een olifant.. Hmm vlakbij de auto stond hij rustig te eten.. Wij van N afstandje te kijken, ineens kwam de hele familie van wel 12 stuks aangelopen echt vlakbij de auto en zo langs de camping gelopen, echt zoo mooi om te zien! Zeker t kleintje die 5 dagen oud schijnt te zijn was zoo schattig en rende een beetje onhandig achter moeders aan:)!
Die avond hadden we besloten om niet op 1 gaspitje te koken, helaas was t restaurant vol, maar konden we nog wat aan de bar bestellen, dit dus ook maar gedaan. Inhet pikkedonker de weg terug gevonden en lekker gaan slapen.

Zaterdag 27 juli vroeg opgestaan en doorgereden richting Etosha National Park, het bekendste en grootste wildpark van Namibië. Onderweg nog wat getankt en gepind en uiteindelijk de gate bereikt, hier begint het wildspotten dan echt! Vanaf de gate was het nog een half uurtje naar de camping die in het park lag. Aangezien het nog niet zo druk was meteen gebruik gemaakt van de heerlijke warme douches. Tegen 15u zijn we het park ingegaan, je kan hier gewoon met de eigen auto je gamedrive doen als je maar voor zonsondergang terug bent. Deze rit meteen al giraffen, springbokjes en olifant gezien. We hadden van te voren een plattegrond gekocht waarop we de routes konden uitstippelen, na een klein rondje gemaakt te hebben zijn we terug gegaan naar de camping, hier ons ingeschreven voor het dinerbuffet;) en de tent opgezet! Bij deze camping zit een drinkplaats voor dieren die s avonds en s nachts ook verlicht is, hier hebben we voordat we gingen eten gezeten. Aantal giraffen, jackhals en neushoorn gezien. Vervolgens met 50 andere toeristen gegeten, haha! Maar goed we hebben weer gezond gegeten!

Zondag 28juli, vroeg opgestaan om weer op gamedrive te gaan, tevens op weg naar de volgende camping die wederom in het park ligt. Onderweg weer hoop gezien, olifanten, kudu, zebra, impala, springbokjes en giraf. Op tijd aangekomen op de volgende camping waar we even relaxed aan t zwembad hebben gezeten en rustig boekje hebben gelezen, heerlijk ontspannen! Hier weer gedoucht voordat iedereen dat ging doen en ons weer klaargemaakt voor een gamedrive! Dit rondje wat minder gezien, wel hyena en giraffen. S avonds op de camping tent opgezet en wat eten klaargemaakt op ons gaspitje en naar de drinkplaats gegaan die ook hier weer aanwezig was.. Het was er erg rustig met mensen en ook met dieren, hadden na een tijd afgesproken nog heeeel even te blijven, was eigenlijk heel saai.. Tot ik een olifant uit de Bush zag verschijnen, en nog een en nog een... Ineens vanuit rechts een neushoorn en jawel links kwam een luipaard aangeslopen om even snel wat te komen drinken! Lucky us! Maar goed dus dat we zijn blijven zitten.. Later echt een hele familie van wel 12 olifanten die gingen drinken en wassen, ze vonden het leuk om neushoorns en hyena weg te jagen door ze gewoon met water te besproeien, echt o grappig om te zien! Na 1,5 uur was het weer diervrij en zijn we richting tent gegaan..

Maandag 29juli een lange rit voor de boeg nadat we Etosha hebben verlaten en op de valreep nog 2 leeuwen gezien hebben op naar het noorden.. Hier begint dan voor mij meer het echte Afrika.. Meer hutjes en mensen en zwaaiende kinderen langs de weg, verschil met wat we in t begin zagen. Gelukkig was het een asfaltweg wat wat rustiger en sneller gaat! Onderweg getankt en boodschappen gedaan op naar de volgende camping. Deze lag aan de rivier welke de grens is tussen Namibië en Angola. Het was erg rustig, alleen 4 andere NLers en wij stonden op N veldje tussen mooie bomen en bloemen. Hier hebben we een boottocht gemaakt kijkende naar de ondergaande zon, waar we ook nog illegaal voet aan wal in Angola hebben gezet!

Dinsdag 30juli vandaag beetje kunnen uitslapen en rustig ontbeten, een korte afstand die we moesten rijden vandaag! Rond uurtje of 10 rustig weggereden en tegen 13u aangekomen op de volgende camping in het noorden, mooi aangelegd, wel lastige plek voor de tent, hij is vrij hoog en moet worden uitgeklapt, laten we net onder bomen staan.. Gelukkig allemaal wel weer goedgekomen. Hier rustige middag gehad met drankje aan t water. S avonds op ons plekje gekookt en een vuurtje gemaakt!

Woensdag 31juli op naar Botswana!! Het volgende land van onze reis. We laten Namibië even achter ons en vertrekken vroeg. Onderweg alle tanks en jerrycans volgegooid met diesel vlak voor de grens.. Schijnt in Botswana wat lastiger te verkrijgen dan in Namibië. Deze weg moesten we langzamer rijden, werden elke keer gewaarschuwd voor overstekende olifanten, nou die borden logen er niet om, want we hebben ze inderdaad gezien.. Gelukkig is de auto nog heel en hebben ze ons niet aangevallen:)
Aangekomen bij de grens moesten we onze voeten vegen op een matje waar al 100en mensen ons voor zijn geweest en de auto moest door t water.. Dit om mond en klauwzeer te voorkomen(zij niet wetende dat wij beide nog 2 paar schoenen achter in de auto hebben liggen...). Bij de immigratie duurde het even, we hadden een vriendelijke man, schijnbaar was onze roadpermit van Namibië niet meer geldig en moesten we eigenlijk terug naar de dichtstbijzijnde stad lees 80km!! Wat vriendelijk gelachen en we mochten door zonder te betalen pffiieuuwww! We moeten een nieuwe kopen als we volgende week Namibië weer ingaan. Verder gewoon de stempels en papieren gekrgen die we nodig hadden. Extra papieren, omdat we de auto meenemen de grens over.
Even de klokken weer uurtje vooruit en we leven weer opdelfde tijd als jullie:)
Al met al veilig aangekomen op de camping, deze ligt in een natuurpark en aan de rivier. Overal waarschuwingsborden voor nijlpaarden en ander wild, hier een mooi plekje. We hadden in de stad eerst nog even gepind en boodschappen gedaan. S avonds gekookt en op tijd gaan slapen.. Reis is best vermoeiend maar zeker de moeite waard voor alles wat je ervoor terug krijgt!

Donderdag 1 augustus op naar Zambia voor 2 daagjes. Om 9.45 zouden we worden opgehaald.. Afrikaanse tijd 10.30.. Ja nu nog meer terug naar Afrika voor mij.. Het ging ook allemaal zo makkelijk;)
Snel naar de grens voor de benodigde stempels en de rivier over, ook hier weer de officiële grens tussen 2 landen. Aan de overkant stond weer busje op ons te wachten, vol mrt echte Amerikaanse safari toeristen.. Ach ja gewoon plaatsnemen en hallo zeggen. Na een uurtje aangekomen in Livingstone de plaats waarvan je de Victoria watervallen kan bezoeken. Hier slapen we bij een lodge in grote safaritenten met eigen douche, toilet en niet te vergeten een echt bed:) heerlijk! De Amerikanen kregen bijna een rolberoerte bij de gedachte in een tent te moeten slapen, gelukkig werden ze weer rustig toen we vertelden dat het voor ons was en we niet anders doen:)
Na ingecheckte te hebben een taxi geregeld na de beroemde watervallen. Hier lekker rondgelopen en soort van natgesputterd te worden door het opstuifende water.. Wederom super mooi om te zien! Ben er nog steeds niet uit of ik Iguazú in Argentinië mooier vind of toch deze...
Taxi terug geregeld naar de lodge.. De weg naar de lodge was afgesloten.. Ja ja door olifanten, echt wel stuk of 30!! Gewoon relaxed midden op de weg te eten en te lopen.. Tijdje met nog 3 andere auto's moeten wachten tot we er langs konden.. Echt mooi om te zien!
Hier aan de bar een drankje gedaan met zicht op de rivier en nijlpaard, zojuist lekker gegeten hier!

Morgen gaan we weer terug naar Botswana, de auto staat daar nog, omdat het duur is om hem mee te nemen de grens over. We slapen dan nog keer op dezelfde camping als gisteren.
Zaterdag vertrekken we voor lange rit de Bush in, wildparken die beschreven staan als lastig te berijden en alleen met 4x4.. Hopen dat we er zonder kleerscheuren vanaf komen.. Wel weer op zoek naar ander wild!

Hoop dat jullie t vol hebben gehouden om t hele verhaal te lezen.. Er is nog zoveel meer om te vertellen, maar dat komt vanzelf thuis wel een keer!

Liefs

• 01 Augustus 2013 - 22:55

Je Vader:

Beste Malu en Jeffrey,

Geweldige verhalen. Lees alleen niet of Jeffrey het ook allemaal leuk vindt.
    Hier wordt het morgen (vrijdag) 34 graden, maar ik ga er vanuit dat het bij jullie ook erg warm is.
    Jullie maken in ieder geval elke dag weer mooie dingen mee en genieten er van.
    Ik wens jullie nog heel veel plezier en Malu zaterdag een hele fijne verjaardag. We drinken er zaterdag wel een op.

Papa Malu

• 01 Augustus 2013 - 23:58

Teuna Bouman:

Hoi.....zijn jullie al uitgekeken op de olifanten!! Wat een prachtige verhalen Malu...geweldig!
    Wat een mooie reis,veel plezier nog samen,en het mogelijke ander wild!

groet teuna

• 02 Augustus 2013 - 10:18

Marianne:

Lieve Malu en Jeffrey.

Jeee wat zien jullie toch veel ik snap dat je alles niet kunt opschrijven.
    Het verhaal kan voor mij nooit lang genoeg zijn haha.
    Ik wens je morgen veel plezier met je verjaardag Malu.Ook ik zal er een op drinken.
    Geniet er samen van.

Dikke Kus je Moeder.

• 02 Augustus 2013 - 11:17

Marjon:

Het is weer genieten van je verhalen,wat is dit een prachtige reis.

• 02 Augustus 2013 - 19:58

Wim & Lenny:

Lieve Malu en Jeffrey,
    Het was weer smullen van je verslag Malu! Kan ons niet lang genoeg zijn. Jullie zien zoveel prachtige dingen, zowel natuur als dier! Ik vind, dat wat jullie zien en doen ook best romantisch is! ;). Je weet dat ik daar erg van hou! Morgen (zaterdag) Malu's verjaardag vieren saampjes in Namibië , leuk! Alvast van harte gefeliciteerd en een superleuke dag gewenst van Wim en mij! Een dikke kus en nog veel plezier tussen de wilde dieren! XX
    Ook nog groetjes en kus van oma!

• 02 Augustus 2013 - 21:44

Benny En Marieke:

Wauw. Ik waande mij weer even in Afrika met je verhaal!! Al die olifanten zooooo mooi. Volgens mij hebben jullie het aardig naar de zin!!! Alvast een fijne verjaardag Malu. Veel plezier nog samen!!
    Liefs Benny en Marieke

• 03 Augustus 2013 - 13:12

Charlotte:

Hee lieve Malu! en Jeffrey!

Wat supergaaf dat jullie dit doen met z'n tweeen. Het klinkt fantastisch allemaal. Heel veel plezier!!! liefs Charlot

• 06 Augustus 2013 - 15:33

Lisanne:

Hee Malu en Jeffrey,

Ik was helemaal vergeten dat jullie natuurlijk ook van deze reis een blog bijhouden. Ik heb net alle verhalen gelezen en wauw, wat maken jullie allemaal mee! Lijkt me super om zoveel wildlife van dichtbij te zien en ik ben nu al benieuwd naar alle foto's! :)
    Heel veel plezier nog in elk geval!!

X Lisanne