alweer 2 weekjes!! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Malu Loo - WaarBenJij.nu alweer 2 weekjes!! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Malu Loo - WaarBenJij.nu

alweer 2 weekjes!!

Door: Malu van Loo

Blijf op de hoogte en volg Malu

18 Oktober 2008 | Kenia, Thika

Jambo allemaal!!

Alweer 2 weken hier...de tijd gaat eigenlijk best snel,komt ook dat je altijd druk bent en verschillende dingen doet.
Hoe is het daar in Nederland? Hoorde dat jullie vandaag mooierde weer hebben dan wij hier.
Gelukkig even de tijd om eindelijk weer eenbericht te plaatsen.Heb mn dagboek maar meegenomen, bennogal eens met de dagen in de war of niet meer wetenwat ik ook alweer gedaan had. En ja het dagboekje hou i nog steeds bij,haha!
Ik ga het maar even per dag beschrijven...

Zondag 12-10; vanmorgenvroeg op staan om de kinderennaar de kerkte brengen. Daarna weer terug gegaan naar CRC, ik dacht mooi evend e tijd te hebben voor mezelf.Was alleen thuis met die 2 schotten, zij warenophunkamer.Helaas was dat niet het geval,want nanog geen 1,5 uur kwamen er 2 dames die het wel leuk vonden om alle klamboes te wassen mte speciaalspul..watdus betekende dat ikmoest helpen met alle klmaboes te verwijderenente wassen enzo...bahdaar ging mn ochendtje..'s avonds had ik er mooi last van, had die klamboes naar binnen gheaald en daarna lekker in mijn ogen zitten wrijven...dat wsa geen goed idee...gelukkig had dat schotse meisje oogdruppels bij zich..enwas het d4e volgende dag aardig over.

Maandag 13-10; vanmorgen zijn we met de 2 nieuwe kinderennaar hetz iekenhuis gegaanomhun zusje te bezoeken, dit vonden ze erg leuk, je kon echt zien dat ze elkaar wel herkenden. Daarna zijn we naar de stad gegaan met hun om uniformen te kopen enschoenen zodat hun ook naar school kunnen.Mijn eerste sponsorgeld is dus uitgegeven.prachtig vondenze dit, helemaal trots dat ze nu naar school mochten.
's middags ben ik met Majon naar KOP(dat is de school en health check in de grootste sloppenwijk Kiandutu) gegaan. Daar hebben we Theresa, de verpleegkundige daar ontmoet en gekletst en afspraken gemaakt wanneer wij komen helpendaar. Dit wordt beetje mijn hoofdproject om het zo te zeggen, bennoou niet iemand die leuk voor de klas gaat staanofzo, haha!

dinsdag14-10; vanmorgen hebbenMarjon enik dekinderennaar school gebracht. we wisselen dit nu een beetje af zodat je er niet elke ochtend om 5.30 uit moet. dat scheelt nogal:) Ook de nieuwe kinderenmeegenomen. we moesten alleen daar wel wachten tot 8.00 uur. erg vreemd ze wordenom 7.00 uur verwacht en de lerares komt om 8.00 ALS ze op tijd is.. Maar vanmorgen was ze op tijd. we moesten de 2 nieuwe kinderen introduceren aan haar. Hierna naar huis gegaan en lekker ontbeten, dat heb ik hier echt welnodig, terwijl ik thuis bijna geenhapdoor mijn keel kan krijgen.
Gelukkig was Nelson een beetje op tijd vanmorgen enhebben we het blinden instituut hier in Thika bezocht. Erg interessant..ze hebben het eerg goed voor kleaar. ook hier lkeren ze almet braille. Erg goed om te zien. Erg raarwas dat er veelalbino's zaten, zo gek..dat ze gewoon donkere ouders hebben en zelf nog wtter zijn dan ik. Hier hebben we eenhele rondleiding gehad, voordat we vertrokkenvond de directeur het nog wel even nodig om zijn horoscoop te lezen..en niet meer naar ons te luisteren, haha! Hoopdat het een goede dag voor hemzou worden..
Op zih is het een interessant project, maar erg moeilijkom te helpen omdat alles met braille gaat..dus dit wordt m ook niet.
Na de rondleiding hebben we met zn 4en een boda boda taxi genomennaar Tusky's( eenhele grote supermarkt/warenhuis) daarnasst zat een reastaurante waar we gelunched hebben en toen wat boodschappen gedaan.Alles is er te verkrijgen, dus hoef niet bang te zijn als ik iets vergetenbenof als iets op raakt. was wel heel dubbel, bovenste verdieping kijk je naar buiten,kijkje zo op de sloppenwijk uit. Vanuit hier richting school gelopen omde kinderen op te halen. Daarna het ritueel schoenen peosten, huiswerk maken en eten,dan naar bed.

woensdag15-10; vandaag zoouden we met Nelson St. Patricks school bezoeken.doit is de school waar al onze kinderennaar toe gaan. Helaas was Nelson weer eens niet op tijd en zijn we uiteindeljik zelf maar gegaan. de headteacher hadden we de dag ervoor al gesproken en wist dat we zouden komen. Hemdaar ook ontmoet en een rondleiding gekrgeen, dit stelde niet zo heelerg veelvoor, maar wel leuk! hier waren we ook zo weer uit.. Marjon enik maar besloten om nog even eeen bezoekje te brengen aan het ziekenhuis..daaar was geod nieuwswant het naar huis gaan is al inzicht..waarschijnlijk maandag of s\dinsdag! inThika zit een parkje waar je wat kanrelaxen, besloten wat broodjes te halen en picknick in the prak te doen,haha erg grappig! daarna weer richting school gelopen omde kids op te halen, hier zaten Kellyen Linda ook altew achten, die waren terug van hun reis en zijnhier nu weer voor een maand. Later kwamenook de schotten en hebben we met zn 6en de kids naar huis gebracht.

donderdag 16-10; vanmorgenzijn Marjon en ikop tijd opgestaan om te helpen in KOP de health check. voordat weg gaan moeten we Charles bellen, hij is degene die iedereendoor de sloppenwijk begeleidt,het is niet veilig om er alleen door heen te lopen en ook de kans om te verdwalenis erg groot. daarna de boda boda genomen, en gelukkig stond charles ons alop te wachten en heeftons naar de health check gebracht. Hier hebbenwe de hele ochtend geholpen. er zijn toch nog 22 patienten geweest, voornamelijk kinderen. meeste klachtenwaren verkoudheid en diarree. Ook nog wel kindje gehad die ondervoed is en die we doorverwezenhebbennaar het zieknhuis. nog een man met waarschijnlijk malaria. erg interessant om te zien hoe het hier gaat enje leert ookveel dingen die inNederland niet voorkomen. Ze gevenhier welerg snel antibiotica, dit is ook omdat de hygiene enalles hier niet goed is endus wel eerder kans op infecties, zelfs bij eenverkoudheid. Hier ga ikzekre vaker naar toe omte helpen! tegen 12.30 zijn we weer weggegaan,met de auto afgezet bijde bank,kmoestevengeld pinnen, gelukkig doet mijn pas het hier!
Daarna nof even boodschappengedaan en weer langs school om de kids opte halen!

vrijdag 17-10; vandaag eindelijk eeen vrije dag! Benmet Marjon naar Nairobi geg\weest. We hebbenvoor de zekerheid Jeffrey(boardmember van CRC) maar meegenomen. Hij weet beetje de weg enzo, ons hier naar de matatugeleid, hijvroeg of we er eenmet of zonder meuziek wilde, wijzo maakt niet uit.Hij koos voor degene met muziek, nou Frank het leek jouw auto wel, maar dan nog harder zelfs met een tv scherm erin..pfff wat hard! uurtje over gedaan naar nairobi met wat files,gaat echt vanlinks naar rechts en schreeuwen en toeteren. Je moet je echt volledig overgeven aan de chaufeeur op de hoopdat het goed komt, hahaha!
In Nairobi uitgestapt...pfff wat eeen heksenketel daar zeg...je hebt wel 8paar ogen nodig omde straat over te steken..echt chaotisch. We zijn naar het Kenyatta Conference Centre gweest. hier konje helemaal bovenop staan met eenmnooi uitzich over de stad. speciale rondleiding gehad,zelfs nog in een soort 2e kamer geweest. echt leuk om et zien. We wilden eigenlijknaar de Masaai Market,maar die is alleen omdinsdag. Jeffreywistde village market wel te vinden. een soort winkelcemtrum met 100en blanken jammergenoeg, haha! Afrika gevoel was ineens helemaal verdwenen,maar goed wel lekker pizza gegeten,haha! hiernaast zaten ookdezelfde mensen die normaalop de masaai market staan. dus als nog naar de souvenir markt. Jeffrey mooi met 2 dames shoppen!hijdroeg mooi onze tassen..heb niet zoveel gekocht, heb me goed inkunnenhouden, dacht heb nog tijd zat. heb een anga gekocht, zo'n masaai doek,en een houten masaai setjeen nog een ander poppetje! altijd leukom rond te kijken natuurlijk..genoeg andere leuke dingen gezien! maar deatkomt nog wel een keer. daarna nog beetje daar rondgelopen en hebiknog bij een boekenwinkeltje een kaart gekocht vanoost afrika, straks voor de grote reis dacht is wel handig. Toen weer in de spits op vrijdag proberenNairobi uit te komen, haha! wat een gedoe, uiteindelijkw aren we weer rond 18.00 bij CRC..toch 's avonds maar niet meer mee uit gegaan,was echt te moe. Denkvolgende week wel eventjes!

NOu dit was alles beetje van afgelopen week!! Hebben jullie mooi weer wat te lezen!! Ik vermaak me echt prima hier! Veelleuke dingen te doen, enige watsoms tegen valt is de werkwijze vanhier, maar die moet ik soms maar gewoon accepteren..moet ik wel erg aanwennen. dat je soms vraagt waarom enze geen antwoord hebben en het maar gewoon gedaan wordt.

En nog iets grappigs..ze hebben hier een drankje genaamd KANE..heb het nog niet geproefd,maar benbang dat ikna 1 slok opde grond lig..ik koop het wel en gooidan de drank wel weg 0ofzo, haha!

Nou mensen,veel leesplzierenik lees de reacties wel, wat ik altijd erg leuk vind!!
Doe rusitg aan allemaal en tot spreeks!!

veel liefs van mij

• 18 Oktober 2008 - 12:42

Ellen:

hey malu!!

wat een verhaal weer, maar erg leuk om te lezen!! net als de foto's zijn ook heel leuk om te zien!
    mooi dat het allemaal goed gaat daar en dat je het zo naar je zin hebt!
    dat lijkt me inderdaad dan wel lastig om zo anders te werken, maar daar wen je vast snel aan..
    heel veel plezier en succes daar!!

liefs ellen

• 18 Oktober 2008 - 12:45

Marijse:

Hoi Malu,

Heb me 15 minuten geleden aangemeld op je site en nu heb ik alweer leesplezier! Het klinkt echt super wat je allemaal doet. Iets kunnen betekenen voor de kids daar en ook zelf nog lekker op pad gaan.. Gaaf dat kinderen zo blij kunnen zijn om naar school te gaan. Dat is in nl soms wel anders :S Geniet van je tijd daar en succes met alles! Hoop snel weer een verhaal te kunnen lezen ... :P (Afrika kriebels worden steeds erger... en ik moet nog tot juli wachten... hahaha)

Liefs Marijse

• 18 Oktober 2008 - 15:07

Je Moeder:

Hoi Malu

He wat een lekker lang verhaal.Is mooi dat je een dagboek bij je hebt anders kun je het allemaal niet onthouden.Is goed dat je ook naar andere dingen gaat kijken en meewerken.Daar kun je zeker wat van leren en ze leren wat van jou.Ben blij dat het je zo goed bevalt ben benieuwd of je in februari naar huis komt.Je bend weer op je plaats daarzo.Nou geniet er nog van en wacht weer op je volgende verhaal.

Dikke Kus Mij

• 18 Oktober 2008 - 16:17

Susanne Van Honk:

Hey Malu

Leuk leuk! die verhalen. Een heel ander leven als in Zeist! hhaha.
    En ou het drankje net zo lekker zijn als de muziek?
    Ben benieuwd!
    Veel plezier!

Liefs van ons

• 18 Oktober 2008 - 16:18

Jolanda :

Hoi Malu ,
    Erg leuk om je verhaal weer te lezen en wat een verschillen met hier qua gezondheidszorg.Zeker grappig het Kane drankje ,anders laat je het iemand anders drinken en kijk je wat er gebeurd ha ha . Hier alles verder goed , ondertussen ben ik 2 cavia's rijker.Helaas geen hond maar, deze zijn ook erg leuk. Oja ze heten Lola en Gina en waarschijnlijk gingen ze in Afrika in de pan ha ha. Op het moment is het weer hier wel aardig maar, is het bij jou dan zo slecht? Blijf lange verhalen schrijven en hou je dagboekje goed bij want , het is wel heel goed om steeds wat van je te horen . Pas goed op jezelf;zodat je steeds goed te pas blijft en het niet al te erg eraf gaat ha ha .Lieve groet Jolanda .

• 18 Oktober 2008 - 20:20

Charlot:

Sooo, lekker veel verhalen! Straks ga je mij nog achterna :P Fijn om te lezen wat je allemaal doet! Druk programma zeg! En gelukkig dat 't meisje in 't ziekenhuis weer snel naar huis mag. Wat zal dat heftig zijn voor die kinderen ook. Kan me er geen voorstelling van maken.
    Spreek je ook al een beetje de lokale taal?
    Hier gaat alles z'n gangetje. Druk ;) heb net de tournee week met de kleutervoorstelling erop zitten. Echt heel tof! Nu even een paar dagen vakantie en dan begint alles weer. Ik denk vaak aan je Malu! Hou je taai!

liefs Lot

• 18 Oktober 2008 - 21:51

Je Vader:

Kom net terug uit Enschede Twente-Heracles 2-0. Echt balen. Je verhaal gelezen, ben blij dat je het naar je zin hebt en zoveel beleeft, dat doet me goed.
    Verder weinig te melden. Je oude huisbaas krijgt een brief van Annelinda en daar zal die wel bang van worden.

Heel veel liefs van je vader.

P.S. ik verveel me nu wel zondagavond omdat ik je niet meer naar Zeist hoef te brengen.

• 18 Oktober 2008 - 23:01

Marieke!:

hahahaha nu heb ik gisteren bijna een half uur met jou aan tel. gezeten en nog is de helft van het verhaal nieuw voor...dus zoveel maak jij daar mee!!! hahahaha Leuk hoor om allemaal te lezen! Leuk dat je het naar je zin hebt en het lijkt me echt super als ik er ook ben om een dag mee te lopen! Door jou verhalen krijg ik steeds meer zin! Pas goed op jezelf en ik spreek je snel weer!

Liefs Marieke

• 19 Oktober 2008 - 11:49

Shirley:

EY Malu,
    Leuk een groot verhaal om te lezen :D.
    Veel meegemaakt, en nog veel meer plannen die op je te liggen wachten. Komt wel goed met jou!
    Erg leuk een vrije dag te hebben en dat je wat dingen voor jezelf kan doen. Een beetje ontspanning.
    Veel plezier daar nog!
    Liefs Shirley.

• 19 Oktober 2008 - 15:43

Herman:

Hé Malu
    fijn te weten dat jij het goed naar de zin hebt in dat verre afrika,maak me wel wat bezorgd wat ik zo uit die verhalen van je opmaak,maar denk wel dat jij je wel goed kunt redden aldaar.ik hoop dat je nog veel goede dingen kunt doen voor de kids en dat jij je goed vermaakt.Wij horen gauw weer van je.
    liefs uit Aadorp

• 19 Oktober 2008 - 17:02

Simone:

hee meis,

Fijn weer een super lang verhaal van je te lezen!! En wel makkelijk ook voor jezelf dat je een dagboek hebt en zo terug kunt zien wat je allemaal doet :) Want als je veel meemaakt kun je inderdaad nog wel eens wat vergeten, hihi...

Op naar het volgende lange verhaal en de leuke/moedige/spannende/dappere/gedenkwaardige gebeurtenissen!!

Liefs,
    Simone

• 21 Oktober 2008 - 19:59

Stefanie:

Hee Malu!

Wat maak je veel mee daar zeg! Veel indrukken. Gelukkig heb je het erg naar je zin! Enne..dat drankje moet je maar snel proeven ;) Heel veel succes en plezier!

Liefs Steef