Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Malu Loo - WaarBenJij.nu Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Malu Loo - WaarBenJij.nu

Sapa

Door: Malu

Blijf op de hoogte en volg Malu

26 Juni 2014 | Vietnam, Sa Pá

3e dag 24 juni

Gisteravond de 1e helft vd voetbalwedstrijd gekeken, toen vonden we het wel weer mooi geweest en zijn we gaan slapen.
Vanmorgen om 8u de wekker gezet en tegen 9u zij we gaan ontbijten. Hierna gedoucht en hebben we de tassen gepakt om uit te checken. We konden de tassen in t hotel laten liggen, ideaal.
Vanmorgen zijn we vanuit t hotel naar het legermuseum geweest. Hier staan neergehaalde Amerikaanse toestellen vanuit de Vietnam oorlog. Daarnaast kreeg je dmv foto's en tekst en uitleg nog wat te weten hierover. Het is geopend 's ochtends tot 11.30, wat ook echt betekent dat t dicht gaat ook al ben je nog binnen...gelukkig hadden we wel het meeste gezien en hebben om de hoek een drankje op het terras gedaan.
Ook wilden we naar Ho Chi Minh, vroeger de president van Vietnam. Hij ligt hier 9 maanden per jaar opgebaard, de overige is hij voor 3 maanden in Rusland voor een soort van opknapbeurt. Hier kan je alleen in de ochtend naar toe, laatste entree om 10.15. Dit hebben we niet gedaan, omdat we toch wat rustiger aan wilden doen. Om wel wat over hem te weten te komen hebben we het museum van Ho Chi Minh bezocht, helaas ook veel dingen in t Vietnamees wat t toch lastig maakt om t helemaal te begrijpen.
We wilden ook de one pillar pagode zien , maar die was helaas under construction. Het is zo'n groot complex hier en niet alles is de hele dag geopend, dus wel aantal keer heen en weer gelopen in de hitte.
Vanuit hier zijn we naar de Literatuurtempel geweest, een stukje lopen door de drukke en leuke straatjes van Hanoi. Onderweg weer vanalles gezien; hanen, kappers op straat, mensen die op elke hoek van de straat op plastic krukjes eten en/of drinken, vlees wat de hele dag zonder koeling op planken ligt..gadver! Uiteindelijk de ingang van de tempel gevonden en hier rond gelopen, had weer meer Chinese uitstraling.
Via allerlei weggetjes onze weg terug gevonden naar het hotel met soms ons leven op t spel te zetten door de straten te moeten oversteken. Ze adviseren hier gewoon rustig lopend over te steken, zodat de scootertjes om je heen kunnen. Tot nu toe nog altijd goed gegaan..
In het hotel hebben we de tassen gevraagd en konden we gebruik maken van de douche in de spa ruimte, hier meteen de tassen voor de komende 3 dagen gepakt. We vertrekken vanavond met de trein naar Sapa en kunnen dan alleen een dagrugzak meenemen en de grote in t hotel achter laten. Vervolgens nog heerlijk gegeten op t dakterras van t hotel, was gisteren zo goed bevallen en nu ook lekker makkelijk. Rustig aan beneden gegaan en werden we om 19.30 opgehaald, een jongen van het hotel ging met ons mee naar het station om ons de juiste coupe aan te wijzen. Nou dat was maar goed ook, want dit hadden we niet gevonden. Nou ja het loketten nog wel, vervolgens via een straatje en een paar rails over te steken waar vervolgens 5 treinen staan... Met die jongen snel onze coupe gevonden en ziet er prima uit. We delen de coupe met een Australisch stel. Nu ik dit zit te typen schommelen we Hanoi uit en kijken we wat naar buiten. Zo maar eens kijken of we beetje kunnen slapen, want de rust hebben we wel nodig voor de komende 2 dagen wandelend door de bergen:)

4e dag 25 juni
Na een wat onrustige nacht in de trein kwamen we rond 6.15 aan op het station van Lao Cai. Een hoop mensen die uit de trein kwamen en een hoop mensen die stonden te wachten. Gelukkig zagen we in de verte al iemand met een papiertje met onze naam erop:). Met nog wat andere mensen reden we richting Sapa, een klein uurtje slingerend door de bergen waar we al wat rijstvelden zagen.
We werden afgezet in een klein hotelletje om te ontbijten en even te rusten. We slapen in een ander hotel, maar die kamer was nog niet klaar. In het hotelletje leerden we onze gids voor de komende 2 dagen kennen met een ingewikkelde Vietnameze naam, maar we mogen hem Bob noemen, lekker makkelijk! We lagen nog even te dutten toen er op de deur werd geklopt dat onze kamer in t hotel klaar was. Spullen gepakt, door de regen helaas naar t hotel gelopen waar we zouden slapen. Nou echt een stuk beter:) Mooie kamer met uitzicht op de bergen, wel beetje bewolkt momenteel, maar nog steeds mooi! Om 12.30 worden we opgehaald voor de lunch en daarna gaan we een korte wandeling maken van 3km naar een dorpje.
Vanuit ons hotel zijn we naar een restaurantje gelopen waar we een Vietnamese lunch kregen, kleine loempiaatjes, kip met groente en rijst, erg lekker! Vanuit het dorp zijn we via een markt waar echt van alles te koop was (vissen die nog levend in een bakje lagen, verschillende soorten vlees uitgestald wat ontzettend stonk en vele soorten groenten) een soort dal hier gelopen, wat zo'n uurtje lopen was. Door de rijstvelden en onderweg kwamen we de locals tegen, hier eigenlijk voor t eerst gemerkt dat ze het grotendeels van de toeristen moeten hebben door ons aan te spreken en eventjes mee te lopen. Gelukkig hadden we een gids bij ons die ze kon weren, maar daarnaast ook weer veel kon vertellen over het land. Via kleine weggetjes kwamen we uit in een dorpje met een bepaalde bevolkingsgroep die daar juist wonen. Hier doorheen gelopen en kwamen we uit bij een mooie waterval met veel groen, bloemen en vlinders. Hier werd nog een optreden gedaan door de mensen dmv een dans, even gekeken totdat het moment kwam dat we mee moesten doen, toen zijn we maar weg gegaan en een stel Chinezen de dans laten doen:).
Vanuit hier liepen we terug naar Sapa het dorpje waar we verblijven. Helaas moeten we de terugweg omhoog.. Was wel ff zweten, maar ging gelukkig goed. Het was droog en hier iets minder warm dan in Hanoi, nog steeds wel erg vochtig en waren ook blij dat we in t hotel waren en konden douchen.
Hier bijgekomen en ons klaar gemaakt voor het diner. Helaas is Jeffrey niet helemaal fit, dus alles op ons gemakje. Naar het restaurantje gelopen wat bij de tour inbegrepen zit, waar we ook de lunch hadden vanmiddag en ze hadden weer een heerlijke maaltijd voor ons klaar gemaakt. Nu zitten we te chillen in t hotel om energie te besparen voor morgen. Dan staat er een wandeling/klim van 12km op het programma. Al even overlegd met de gids, mocht Jeffrey het niet zien zitten kunnen met de motorbike samen met de gids en toch nog alles zien. Hij gaat ons dan ook hier in het dorp nog wat laten zien. Gaan lekker op tijd slapen en met ontbijt even kijken wat we doen.

5e dag 26 juni
Jeffrey is toch niet zo fit vandaag, wat koortsig helaas. Rustig opgestaan en gedoucht. Zijn rond 8.15 gaan ontbijten. Toen in de kamer alles ingepakt en nog even wat gerust. De gids stond om 9.20 klaar en hebben we even overlegd. We konden in het hotel van hun(het wat mindere hotel) een kamer gratis krijgen de hele dag. Ideaal dus voor Jeffrey om nog wat te rusten. Ik ben met de gids door het dorpje gelopen en heeft me wat rondgeleid en dingen verteld over hier. Zijn naar een museum geweest , kerk, groot meer en een kleine markt waar de locals hun fruit verkopen. Nog wat bananen gekocht voor Jeffrey en na zo'n 1,5 uur gelopen te hebben weer terug gegaan naar de kamer.
Nog eventjes bijgekletst en zijn we gaan lunchen in t restaurantje. Meteen aangegeven dat we niet zoveel wilden, ze denken wel heel lief mee wat goed is voor Jeffrey. Ze hadden een lekkere noodlesoep en wat loempiaatjes gemaakt. Speciale thee voor Jeffrey gemaakt met honing en ginger voor z'n keel.
Vanmorgen hadden we al besloten niet de 12km te lopen, dat gaat m echt niet worden. Om toch nog wat meer te zien besloten om met de motorbike te gaan. Jeffrey besloot om wel mee te gaan kan hij gewoon zitten en genieten van de omgeving. Nou dit was echt prachtig, door de bergen met uitzicht over de rijstvelden. We reden door dorpjes en kregen bij een familie kopje thee.
Totaal zo'n 2 uurtjes gereden, op t laatst nog wel gestoken in m'n been door een of ander vaag insect. Beetje pijn, maar gaat goed komen. Volgens m'n moeders recept natte suiker erop gedaan en dat hielp gelukkig al wel wat:).
Nu kunnen we nog eventjes een uurtje op de kamer zitten en dan krijgen we nog eten voordat we om 17u opgehaald worden om terug te gaan naar het station. Vanavond gaan we weer met de trein terug naar Hanoi en zullen daar morgenvroeg aankomen. Snel nog even naar t hotel daar waar onze tassen nog liggen en dan naar t vliegveld, next stop Luang Prabang, Laos. Gisteren het Guesthouse gemaild of ze ons kunnen ophalen van t vliegveld, vriendelijke mail terug, is geen probleem en een gratis service!

Liefs ons

• 26 Juni 2014 - 12:21

Nathalie:

Wat een bijzondere dagen al! Geniet ervan samen. Erg leuk om te lezen. Hopelijk knapt Jeffrey snel op en is die prik snel weg!

• 26 Juni 2014 - 13:57

Ria Bakhuis:

Hallo Malu en Jeffrey,
    Hoop dat Jeffrey snel weer beter is. Leuk om jullie reisverslag te lezen. Wacht met spanning op het volgende avontuur.
    Groetjes Ria.

• 26 Juni 2014 - 13:58

Papa Malu:

Weer genoeg beleefd dus. Interessant om de verhalen te lezen.
    Dat vlees op de markten doet mij dan besluiten geen vlees te eten.
    Hopelijk knap Jeffrey snel weer op en krijg je geen last van insectenbeet.

Nog heel veel plezier.

Pa

• 26 Juni 2014 - 21:01

Wim En Lenny :

Wat hebben jullie al erg veel gezien in die paar dagen zeg! Leuk om te lezen, zo reizen we met jullie mee. Lieve mensen lijken het ons! Een theetje maken voor Jeff z'n keel met honing en gember :). Hopen dat je je gauw weer wat beter voelt! Heel veel plezier verder en veel liefs van papa en mama x

• 26 Juni 2014 - 21:06

Linda:

He Jef & Malu,

Heerlijk om vanuit het verre Nederland te genieten van jullie prachtige verhalen. En hoe herkenbaar is om nu door jullie ogen de reis te maken. Heel veel plezier & uiteraard beterschap voor Jef. Alvast een goede reis naar Laos en een mooi vervolg van de reis!

Veel liefs

• 27 Juni 2014 - 09:26

Lieke:

Hee Jeffrey en Malu!

Wat ontzettend leuk om de verhalen te lezen van jullie reis! Ik moest nog even een inhaalslag maken (gelukkig waren het er nog maar 2 ;) het is dat ik er zelf nog niet geweest ben en er geen beeld bij heb, anders leek het net of je er zelf weer even was.
    Geniet nog lekker daar van alles, hopelijk knap je snel weer op Jeffrey!

Liefs Lieke

• 28 Juni 2014 - 09:53

Petra:

Hoi Malu,
    Super leuk om zo alles te lezen, ik hoop dat Jeffrey snel zich weer wat beter voelt, en dat de suiker op je insectenbeet goed helpt, goeie reis en nog veel plezier verder.

Gr. Petra

• 29 Juni 2014 - 10:08

Marieke En Benny:

Heyy Malu en Jeffrey!

Hoop dat Jeffrey zich weer wat beter voelt onder tussen?! Het eten ziet er lekker uit, hoe zit het met de koriander daar? Haha. Wij zijn gisteren bij de Griffon Korthals dag geweest. Super leuk om te zien, hoewel Django wel iets kleiner was dan de rest en iets kleinere oren heeft. Maar een ander ras konden ze er ook niet van maken.

Geniet van de mooie natuur en veel plezier! Het klinkt inderdaad erg gastvrij en vriendelijk daar!

Liefs