Luang Prabang, Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Malu Loo - WaarBenJij.nu Luang Prabang, Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Malu Loo - WaarBenJij.nu

Luang Prabang, Laos

Door: Malu

Blijf op de hoogte en volg Malu

01 Juli 2014 | Laos, Luang Prabang

Sabai Dee (hallo in het Laotiaans)

6e dag 27 juni

Vanmorgen netjes op tijd aangekomen met de trein op het station van Hanoi. Gisteravond na het diner werden we opgehaald door een busje en werden we met meerdere mensen afgezet bij het station. We moesten de vouchers inleveren bij de driver en die zou t verder regelen..hmm..even was t twijfelachtig of dit goed zou komen, maar gelukkig kregen we uiteindelijk onze tickets en konden we onze coupe opzoeken. Deze deelden we met 2 meiden uit Maleisië. Ze vonden het zo grappig dat Nederland zoveel fietsen heeft.
Na een beroerde nacht een taxi gezocht die ons naar het hotel heeft gebracht, hij dacht slim te zijn om nog een extra rondje te rijden om de meter wat op te laten lopen, maar wij wisten gelukkig de weg en hebben m aangesproken, nou toen ineens wist ie wel de weg...vreemd!
In t hotel konden we weer gebruik maken van de Spa ruimte om te chillen en te douchen. Rond 8.30 hebben we een taxi genomen naar het vliegveld. Vanuit hier zijn we naar Luang Prabang in Laos gevlogen. Klein vliegtuigje met propellertjes, maar gelukkig veilig overgekomen. Visum regelen ging gelukkig ook vlot en toen we naar buiten liepen kwam er net iemand aangereden van t hotel om ons op te pikken. Ideaal! Het was zo'n 10min rijden naar het Guesthouse. We werden vriendelijk ontvangen met een vers sapje en een eigen gemaakt cakeje. Vervolgens naar de bungalow voor de komende dagen gegaan, gelegen in een mooie tuin. Wel erg warm hier, geen airco, maar alleen een ventilator dat wordt dus zweten. Vanmiddag hebben we rustig aan gedaan, Jeffrey is nog niet helemaal de oude. Wat gechilld en hier rond gelopen. Beetje planning gemaakt voor wat we de komende dagen willen zien. Het ontbijt ingevuld op t grote bord, kan je kiezen uit 4 verschillende ruime menu's en op de gewenste tijd brengen ze dit morgen op je veranda:)!
Vanavond op tijd slapen en dan morgen de stad verkennen.

7e dag 28 juni

Netjes werd om 8.30 het ontbijt bezorgd en erg goed verzorgd. De mieren wisten t ook snel te vinden. Dat is wel een nadeel dat je in een houten bungalow zit in een tuin, heb ook meteen al iets van 40 muggenbulten opgelopen ondanks dat ik met deet heb lopen spuiten.
Bed is ook even wennen, hebben er zowat doorligplekken aan over gehouden en de krekels hebben geen vrienden met Jeffrey gemaakt vannacht;).
Rustig t ontbijt opgegeten en om 10u gebruik gemaakt van de gratis shuttleservice naar het centrum. Op aantal vaste tijden per dag kan je heen en ook weer terug vanuit t centrum.
Hier eerst even geld gepind en toen de hoofdstraat ingelopen. De lucht was erg fel en hadden geen zonnebrillen meegenomen, nou geen probleem hier, overal verkopen ze die. Jeffrey nog een mooie Ray Ban op de kop getikt voor 4 euro, bijna echt dus;). Weer rustig aangedaan, want Jeffrey voelt zich nog steeds niet helemaal lekker. Onderweg een museum bezocht en de eerste monniken gespot. Erg veel mooie tempels hier waar zij verblijven. Overal hier moet je trouwens je schoenen uit doen, zelfs hier in onze eigen hut.
Na het museum een stop gemaakt bij een restaurantje voor een verfrissend drankje. Deze is wel nodig, t lijkt hier nog vochtiger en warmer dan in Vietnam.
Tussen de middag hebben we een soort motor tuktuk terug genomen naar het guesthouse( deze tijden rijd de shuttle niet). Hier heeft Jeffrey wat geslapen en ik een boekje gelezen op de veranda. Tegen 17u weer naar de stad om een hapje te eten en hebben we een avondmarkt bezocht. Deze keer veel leuker dan in Hanoi. Nog een handige broek gekocht voor hier, je hebt een dag wat aan en t is zeiknat, gaan overmorgen alles van de eerste week al laten wassen hier.
Toen nog een drankje gedaan en beetje mensen gekeken en daarna tuk tuk terug genomen naar t Guesthouse. Snel gedouched en poging doen te slapen!

8e dag 29 juni

Vandaag staat een bezoekje aan de olifanten op het programma. Om 7.30 werd het ontbijt bezorgd, want tussen 8.30-9.00 uur werden we opgehaald. Deze excursie hadden we al vanuit Nederland geboekt en t gaat gelukkig allemaal goed. Wat ons ook opvalt is dat ze hier altijd netjes op tijd zijn en alles klopt ook gewoon:).
Na een half uurtje rijden vanuit Luang Prabang door mooi groen gebied met bergen kwamen we aan bij de olifanten Village. Hier vangen ze olifanten op die vroeger door mensen gebruikt worden om keihard te werken in de jungle en nu krijgen ze een beter leven op hun oude dag en worden hier verzorgd en elke dag door de dokter onderzocht.
Hier kregen we eerst wat uitleg over de olifanten en hoe zij te werk gaan, vervolgens moesten we wat woordjes leren zodat de olifanten misschien ook naar ons zouden luisteren. Een olifant werd geroepen en mochten we even in de nek zitten en een klein rondje lopen om even te kijken hoe het voelt. Nou was nog best lastig om er vanaf de grond vasthoudend aan z'n oor en via z'n poot omhoog te klimmen...en ook best beetje griezelig in t begin, is wat hoog en je zit beetje wankel en je moet je toch overgeven aan zo'n groot dier.
Daarna kreeg je met z'n 2en een olifant toegewezen, we waren met 8 mensen bij deze excursie. Er was een bakje op z'n rug gemaakt waar je in kon zitten, ze zeggen dat de olifanten gewend zijn om wel 600kg te dragen dus dit deed ze niet zoveel werd er gezegd. Had van te voren wel uitgezocht of het een beetje goed was en ze niet juist hiervoor gebruikt werden wat vaak voorkomt in deze landen. Volgens de berichten en de mensen hier is dit juist heel goed..gaan we dan maar even vanuit.
In het bakje maakten we een tochtje door de jungle, hobbelend en onstabiel zaten we dan op de olifant. Jeffrey ging op een gegeven moment in z'n nek zitten, ik bekeek t wat veiliger vanuit t bakje. We moesten ook de rivier oversteken, wel gek dat de olifanten precies weten waar ze erin kunnen en t ook goed kunnen inschatten.
Bij elkaar zo'n klein uurtje gelopen en gingen we terug naar t kamp. Daar hebben we bananen gekocht voor onze olifant en haar deze gegeven, echt te grappig hoe ze dit doen. Na eed lunch maakten we ons op voor een bad met de olifanten. Nu zonder bakje, maar gewoon allebei op z'n rug, ik achter z'n kop en oren, Jeffrey weer achter mij. Met de olifant richting de rivier gelopen en wel op de olifant blijven zitten zakte ze meer in het water en konden we haar wassen, zelf ook helemaal zeiknat haha maar echt zo leuk om te doen.
We konden later nog met een boot naar een waterval, maar helaas is het droog seizoen en is er geen water, nou dan maar naar t zwembad wat ze daar ook hadden. Ineens erge donkere wolken en waaien en ja hoor daar kwam t met bakken uit de hemel, hoezo droog seizoen?? Uurtje of 15u zijn we terug gegaan naar de stad en werden we weer netjes afgezet bij t Guesthouse na een super mooie dag!!
Hier aangekomen raakten we aan de praat met een Australisch echtpaar wat thuis een soort massagesalon en therapieën doen. Ze doen hier onderzoek naar verschillende soorten massages. Wij natuurlijk aangegeven dat we regelmatig last hebben van nek, hoofd en schouders, nou dat hadden we geen 2x hoeven te zeggen of de man stond al naar m'n houding te kijken. Meteen gratis therapie(Trigger point theraphy) gehad, erg pijn, maar heel vreemd dat hij meteen de plekken kon vinden waar we last van hebben en een dokter/fysio hier zegt ja geen idee gaat vanzelf over of ze weten het niet. Het was wel beetje een alternatief stel, maar erg aardig dat ze ons behandeld hebben. Hij vond t jammer dat we niet in Australië woonde, want dan kon hij de behandeling af maken. Schijnen toch whiplash klachten te zijn... Nou we gaan in Nederland op zoek naar iemand die deze therapie beheerst en kijken of t gaat helpen. Leuk dat je zo allerlei verschillende mensen tegenkomt op zo'n reis.
'S avonds om 19u met de shuttleservice naar de stad gegaan en we hadden een leuk tentje gevonden op internet aan de overkant van de rivier hier, moesten we met een bamboe brug alleen voor voetgangers, dood eng in t donker over die gammele brug..komen we daar..zit t tentje dicht:(. Nou wij maar weer terug en in t centrum een ander tentje opgezocht. Om 21.30 de laatste shuttleservice terug genomen en lekker gaan slapen.

9e dag 30 juni

4.55 ging de wekker..ja jullie lezen het goed! Hier in Laos en wel meer landen in Azië heerst het boeddhisme heel erg. De monniken lopen hier ook in net stadje rond en er zijn erg veel tempels. Elke ochtend vanaf 5.30 gaan ze de straat op en onderweg naar de tempel halen ze hun aalmoes zoals dat heet. De locals zitten dan buiten en geven hun gemaakte eten aan de monniken die met hun soort van kom over de schouder langs lopen en dan kunnen ze er wat in doen. Dit moet echt vers eten zijn en schijnen niet zomaar van iedereen aan te nemen. Ons Guesthouse doet dit ook en vanmorgen konden we met hun mee en mochten we het ook zelf geven. Ik had besloten om dit te doen, Jeffrey heeft toe staan kijken en foto's gemaakt. Als vrouw zijnde mag je sowieso geen monnik aankijken, altijd je hoofd lager houden dan die van hem en je goed kleden, geen blote benen en armen, nooit het hoofd aanraken en zeker ook niet de kom die ze gebruiken. Op een kleedje op straat op je knieën en ik kreeg een mandje met rijst en een mand met soort KitKat repen. Op een gegeven moment luidt er een gong dat is het teken dat de eerste monniken eraan komen, nou was best zenuwachtig of ik t allemaal wel goed ging doen en niet dat de monniken zich weken moeten reinigen, omdat ik per ongeluk hun mand heb aangeraakt..Gelukkig ging het allemaal goed en was het erg speciaal om dit te doen. Ik moet zeggen dat ze het qua eten helemaal niet slecht leken te hebben, bij aantal kon niet heel veel meer bij in. Toen wij de mandjes zo goed als leeg hadden zijn we weer terug gegaan naar het Guesthouse en hebben we nog even op bed gelegen. Om 7u werd het ontbijt netjes bezorgd en hebben we gegeten. Daarna nog ff gelegen en om 11u wasje afgegeven bij de receptie en hebben we de shuttle naar t centrum genomen. Hier hebben we een van de mooiste tempels van Luang Prabang bezocht, terrasje gepakt en nog een bergje opgeklommen met iets van 200 treden met een mooi uitzicht over de stad. Tegen 13.30 een tuktuk genomen terug en hebben we gechilld. Op een gezegd moment kwam t weer met bakken uit de hemel, maar zitten gelukkig droog en kan ik even dit reisverslag aftypen. Probeer het elke dag bij te houden zodat ik zo min mogelijk vergeet.
Straks gaan we naar t centrum om nog hapje te eten en even over de markt te lopen.

10e dag 1 juli

Gisteravond heerlijk gegeten, we hebben een soort van tapas gegeten met allemaal typische gerechten uit Laos en daar hoort met je handen eten bij:)

Vanmorgen rustig aan gedaan en ontbeten om 8.30. We mochten gelukkig tot 15u in de kamer blijven tot we naar t vliegveld moesten. Nog eventjes naar het centrum geweest om nog wat geld te pinnen en een souveniertje gekocht. Voor t laatst hier nog drankje op t terrasje gedaan.
Terug in de kamer gedoucht en de tassen gepakt. Om 15u hebben ze ons naar t vliegveld gebracht. Daar ging t allemaal vrij soepel, we vliegen vanuit Luang Prabang via Hanoi naar Da Nang(midden van Vietnam). Gekke is alleen dat we bij de overstap in Hanoi onze tassen moeten pakken en weer opnieuw moeten inchecken. Gelukkig verliep die vrij vlot en moesten we wachten voor het laatste stukje naar Da Nang. Vanuit hier vertrekken we morgen naar Hoi An. Da Nang verder gaan we niet in, behalve dat we er een nachtje slapen. Hoe dit is zal in t volgende verslag komen..

Hoop niet dat het verslag te lang was....

Liefs ons

• 01 Juli 2014 - 18:37

Ria Bakhuis:

Hallo Malu en Jeffrey,
    Leuk om te lezen hoe jullie je daar vermaken. Zo te lezen gaat alles goed. Olifanten in bad doen, wat cool. Jeffrey, gaat het weer de goede kant op met je gezondheid? Wacht met spanning op jullie volgende reisverslag. Geniet er maar lekker van. Groetjes vanuit Sibculo.

• 01 Juli 2014 - 20:50

Papa Malu:

Goedenavond reizigers,

Wat een verhalen. Jullie hoeven straks niets meer te vertellen, maar wel erg leuk
    dat jullie ons zo op de hoogte houden van jullie belevenissen.
    Hier in Nederland is bijna iedereen (behalve Willemien) helemaal in de ban van het
    Nederlands elftal. Zaterdag moeten ze tegen Costa Rica.

Ik wens jullie nog veel mooie dagen toe en ik hoop dat het met Jeffrey de goede
    kant op gaat.

Groetjes,

Pa

• 02 Juli 2014 - 08:57

Marije :

He Malu en Jeffrey!

Leuk om weer gelijk van jullie reisverhalen op de hoogte te worden gehouden. Wat een mooie belevenis met de olifanten en monikken zeg.
    Is Jeffrey inmiddels weer helemaal beter?

Groetjes uit een nu wel zonnig Almelo!
    Xx

• 02 Juli 2014 - 15:58

Linda & Daan:

He Malu & Jef,

Wat een belevenissen en hoe bijzonder ook weer allemaal!
    Inderdaad hopelijk gaat het met Jef weer een beetje beter?!
    Wel vervelend om op vakantie zo aan de kwakkel te zijn :-(
    Wij kunnen niet wachten op het vervolg van jullie reis. Veel plezier!

Veel liefs Daan en Linda

• 02 Juli 2014 - 18:06

Frank En Marieke:

He jeff en malu!

Zo, moest even een inhaalslag maken. Had geen melding van de website ontvangen en hoorde gisteren dus pas dat jullie weer stukjes geschreven hadden.
    Klinkt allemaal erg mooi, zoals ik al gesmst had ben ik erg benieuwd naar de foto's!

Hier komt de vakantie ook dichter bij.. En het besef dat we elkaar 5 weken niet zien ook... :(

Nou, ik houd het hier in de gaten!
    Veel plezier nog,

Liefs frank en marieke (en konijn ;))

• 02 Juli 2014 - 21:09

Benny En Marieke:

Dag Malu en Jeffrey,

Weet je zeker dat het een Ray Ban was....ik heb namelijk voor ongeveer hetzelfde bedrag in Bali een Roy Bon gekocht.... ;) hahaahahah
    Iedereen op tijd, dat ben je niet gewend hé in Afrika :).
    Trouwens ik lees soms rustig aan doen in de ochtend, maar jullie zijn al best vroeg uit bed elke keer.

Thanx voor jullie mooie verhaal, wel een beetje lang inderdaad haahahahahahha GRAPJE.

Veel liefs van ons.

• 15 Juli 2014 - 09:20

Karin:

Hoi wereldreizigers,

Het is net of ik met jullie meereis als ik de verhalen lees. Super ! Geniet nog lekker en dit is weer een een fantastische reis die ze jullie niet meer afpakken. Groetjes uit ook leuk maar minder avontuurlijk Oostenrijk haha ! Groetjes Karin