Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Malu Loo - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Malu Loo - WaarBenJij.nu

Hoi An

Door: Malu

Blijf op de hoogte en volg Malu

04 Juli 2014 | Vietnam, Hoi An

Hallo allemaal!

We hopen dat jullie het nog steeds leuk vinden om alles te lezen;). Met Jeffrey gaat het inmiddels weer helemaal goed gelukkig!

Hier weer een vervolg op het vorige verslag, met weer nieuwe leuke dingen!

11e dag 2 juli

Na een nacht in Danang in een wat minder hotel en vreemde mensen zijn we vanmorgen snel met een taxi naar Hoi An vertrokken. Ongeveer een half uurtje rijden.
Hier hadden we een homestay geboekt, dat betekent dat het een huis is van de locals die een soort Guesthouse ervan gemaakt hebben. Zo zijn er maar 6 kamers en soort keukentje beneden waar we dan kunnen ontbijten. Erg schoon en hele aardige mensen hier, leuk plekje voor de komende 2 nachten. Aangezien we zo vroeg aankwamen(9u) was de kamer nog niet klaar. We hebben ons omgekleed in de wc beneden en vanuit hier kan je gratis fietsen lenen. De homestay ligt net iets buiten het centrum, maar met 5 min fietsen ben je er ook zo. Van een van de mensen hier hebben we een plattegrondje gekregen en wat uitleg, toen gaan met die banaan op onze mooie fietsjes:). Wel gemaakt voor de mensen hier, dus met de knieën tegen t stuur en met je slippers over de grond. Nou we mogen niet klagen, want het is ideaal!
Lekker op ons gemakje naar het oude centrum gefietst. Hoi An staat bekend om de vele kledingwinkels en met name ook het maken van kleding. Via de homestay zijn we naar zo'n winkel gegaan waar je kleding kan laten maken, gewoon even om te kijken. Jeffrey had wel zoiets als ik een mooi pak kan laten maken voor weinig is t misschien wel de moeite waard. Bij binnenkomst kregen we meteen laptop onder onze neus en konden we uitzoeken wat we mooi vonden. Jeffrey had 5 pakken opgeschreven en er kwam een enthousiast vrouwtje bij ons zitten om t eens te bekijken. Het pak kan morgenavond klaar zijn en in verhouding erg goedkoop:). Eerst beetje twijfel van onze kant, maar eigenlijk was daar geen tijd voor, want ze stond al zowat met t meetlint in de hand. Nou eigenlijk zijn we gek ook als we dit niet doen, dus vooruit kiezen welke materialen, welk overhemd, wat voor soort pak. Eigenlijk heb je binnen 10min een keuze gemaakt en wordt alles nauwkeurig gemeten en opgeschreven. Of we vanavond terug kunnen komen om voor t eerst te passen, opnieuw beetje twijfelachtig stemmen we in en betalen we..op hoop van zegen dan maar en vertrekken we verder t stadje in richting t water. Daar drinken we een lekker fruitsapje en fietsen we wat rond. Erg gezellig en gemoedelijk stadje.
Na een tijdje weer teruggefietst naar de homestay en konden we onze kamer in. De spullen gedropt en de fiets weer gepakt om nu naar t strand te fietsen. Iets verder dan naar t stadje, maar nog steeds prima te doen. Leuke route door de rijstvelden, waar de mensen in de hitte hard aan t werk zijn. Grappig is dat je hier overal mensen erg dik ingepakt rond ziet rijden, soms zelfs met handschoenen aan..het is 34 graden!!! Wel minder vochtig dan in t noorden gelukkig..
Bijna aangekomen bij t strand worden we toegeschreeuwd door verschillende mensen, want we moeten de fietsen parkeren..erg vreemd allemaal. Uiteindelijk een dichtstbijzijnde stalletje gekozen, de fiets wordt uit m'n handen getrokken en tevens t slot uit m'n mandje gevist, nou dat dacht ik even niet. Kan dit prima allemaal zelf, dat even laten weten en de man keek mij vreemd aan en er kwam toch nog een sorry uit z'n mond(durfde natuurlijk niet anders met mijn welbekende blik:)) Een drankje gedaan aan t strand en lekker even met de voeten in t warme water gestaan, heerlijk!
Terug naar t Guesthouse om te douchen en om te kleden en daarna vertrokken richting t stadje naar de winkel van t pak. Nou onze mond viel open van verbazing, het pak is zo goed als klaar, precies zoals we hem uit hadden gezocht... De knopen moeten er nog aan en wat stiksels hier en daar. Gepast en nog wat kleine aanpassingen nodig, die worden gedaan en morgenvroeg om 9u worden we weer verwacht..echt we zijn er nog steeds niet overtuigt hoe dit kan.
In t stadje 's avond gegeten en rond gelopen. Erg leuk en gezellig met overal gekleurde lampionnetjes en veel mensen op de straat.
Op de terugweg nog wat water gehaald en zijn nu weer in de kamer.

12e dag 3 juli

Vanmorgen heeft de mevrouw van de homestay een lekker ontbijtje voor ons gemaakt en zijn we daarna naar de winkel van t pak gegaan, Jeffrey moest m weer even passen. Nou de aanpassingen zijn gedaan en opnieuw wat kleine dingetjes die aangepast moesten worden, vanavond worden we weer verwacht om m ook mee te nemen. We wachten met spanning af of ze begrepen hebben wat Jeffrey precies wil...
Vanuit hier naar t strand gefietst en heerlijk op een bedje gelegen. En ook nog de zee in geweest, die was nog lekker rustig geen golven dan durf ik t ook nog wel. T water was nu al lekker warm, maar ondanks dat zorgde t toch voor een verkoeling na de fietstocht. Lekker relaxed een boekje gelezen, wel in de schaduw gebleven, zag m'n armen al beetje rood worden van in t water.
Tegen uur of 14 weer terug gefietst naar de homestay om even op te frissen en om te kleden. Daarna naar t stadje gefietst en wat bezienswaardigheden bekeken en lekker door de straatjes gefietst. Echt zo'n leuk gemoedelijk en gezellig stadje.
Nog een drankje gedaan in een cafeetje waar het de bedoeling was dat t stil was, erg grappig, bediening zei niks, lagen bordjes op tafel die je moest laten zien, met bv thank you of bill. De bestelling moesten we op een papiertje aankruisen, erg apart dit, maar leuk tentje.
Om 17.30 werden we weer verwacht dat Jeffrey z'n pak komt passen en ophalen... Nou ze hebben erg goed begrepen wat Jeffrey wil, echt helemaal perfect!! Vol verbazing en met n mooi pak rijker lopen we de winkel uit en brengen t pak even naar onze kamer.
Daarna terug gefietst naar t stadje om daar wat rond te lopen en te eten op een dakterras. Lekker weer voor t local eten gegaan. Super leuke kok die nog even kwam navragen of ik nou geen spices of spicy wil, wel een heel groot verschil, haha! Nog door de straatjes gewandeld en beetje winkeltjes en mensen gekeken. Na wat water te hebben gehaald op ons gemakje terug gefietst.

13e dag 4 juli

Na het ontbijt hebben we de spullen gepakt en nog even rustig aan gedaan. Rond 11u hebben we uitgecheckt en konden we de tassen nog even laten staan. Voor t laatst onze vertrouwde fietsen gepakt en richting t centrum gereden. Daar nog wat rond gelopen door de straatjes en over een markt. Zoals gewoonlijk nog een drankje gedaan. Jeffrey had toch besloten nog een stropdas te willen, dus terug naar de kleermaker en het werd in een half uurtje gemaakt!
Om 15u waren we weer terug in de homestay en hebben we nog even omgekleed en wat fruit gegeten die we van vrouwtjes op de straat hadden gekocht na flink onderhandelen. Om 15.30 bracht een taxi ons naar t vliegveld. De vlucht had iets vertraging en met landen nog eens half uur boven Ho Chi Minh gevlogen, omdat we waarschijnlijk nog niet konden landen. Eenmaal aangekomen regende het keihard helaas. Snel een taxi genomen, een van de eersten die ons geen poot probeerde uit te trekken en ons netjes afzette bij t hotel. Daar waren ze niet heel vriendelijk, wel even wat van gezegd, toen veranderde de meneer van de receptie.
Snel naar de kamer en ff chillen hier, gaan morgen de stad wel verkennen....

Liefs ons

• 04 Juli 2014 - 20:36

Marianne:

Lieve Malu en Jeffrey.

Ik vind het nog steeds leuk om jullie te volgen kan mij niet lang genoeg zijn het verslag.Gelukkig dat Jeffrey weer helemaal beter is.Jullie doen echt heel veel.Zie het voor mij om op die kleine fietsen te fietsen hahah.
    Heel veel plezier en geniet er samen van.

Dikke Kus je moeder

• 04 Juli 2014 - 21:41

Wim En Lenny:

Lieve Malu en Jeffrey,
    Ook wij smullen van je smeuïg geschreven verslagen, kan niet lang en vaak genoeg zijn! :))
    Leuke dingen weer gedaan zeg. Ook de fietstochtjes! Gelukkig dat jullie niet op jullie mond gevallen zijn zien we alweer ;)).
    Nog veel plezier de komende dagen en veel liefs van
    Papa en mama en Poes

• 04 Juli 2014 - 23:31

Hennie (je Collega):

Hoi Malu en Jeffrey,

Leuk om jullie belevenissen te volgen.Fijne vakantie nog.

Groetjes
    Hennie

• 05 Juli 2014 - 14:19

Jordi En Lisanne:

Heey Jeffrey en Malu,

Flink bijgelezen (was er niet eerder van gekomen), maar wat hebben jullie al veel gedaan en gezien!! Leuk om alle uitgebreide verhalen zo al te lezen. Gelukkig is Jeffrey weer beter! Ziek zijn op vakantie is flink balen. Ben benieuwd naar alle foto's! We zien jullie in Bangkok! Geniet nog tot die tijd!
    Xx Jordi & Lisanne

• 06 Juli 2014 - 10:17

Benny En Marieke:

Jullie gaan toch niet stiekem trouwen, na het vangen van de roos op onze bruiloft en het kopen van het mooie maatpak van Jeffrey....hahaha ; ). Leuk om weer te lezen! Veel plezier nog.

Liefs Benny en Marieke.

• 07 Juli 2014 - 16:51

Charlotte Agema:

Hahaha, ik zie het helemaal voor me, Malu die haar fiets liever ZELF in de stalling wil zetten. Groot gelijk hoor! Niet je sleutels afgeven! Maar ik zie het tafereel helemaal voor me :-) En wat knap dat de pakken zo netjes en snel worden gemaakt! Toch mooi meegenomen voor een mooi prijsje. Klinkt als een gezellig stadje Hoi An, zal nog wel afkicken zijn de komende dagen, of is Ho Chi Minh ook tof? Leuk om jullie verhalen zo te lezen! Heb ook weer zin om te reizen! Ik en Wim gaan deze zomer lekker met een campertje door Duitsland tuffen, ook leuk :-) we vertrekken overmorgen dus nu aan het inpakken geslagen. Veel plezier jullie! liefs

• 08 Juli 2014 - 14:23

Nathalie:

Super leuk geschreven weer! En ook lekker even samen relaxen en niet teveel doen. Maar lekker slenteren en neuzen enzo. Goede vraag van het trouwen!!! :-) Haha......