Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Malu Loo - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Malu Loo - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Malu

Blijf op de hoogte en volg Malu

14 Juli 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo allemaal!

Hier weer een berichtje van ons vanuit Cambodja! Alles gaat goed met ons en we vermaken ons prima! Tijd vliegt voorbij!

19e dag 10 juli

Op naar Cambodja! De boot kwam ons bij t hotel ophalen, hoe makkelijk is dat als het hotel aan de rivier ligt. Na een uitgebreid ontbijt niet te vergeten:). Mag ook wel in zo'n luxe hotel..
De boot was op zich prima te doen, redelijk fijn zittende stoelen en het viel mee qua onrust op t water, alleen t laatste stukje even.
Via t water gaan we de grens over, eerst Vietnam uit, een of ander drijvend kantoortje waar je moest wachten. De man van de boot had de papieren en de paspoorten verzameld en regelde de stempels en papieren, ging eigenlijk vrij vlot. Stukje verder gevaren en toen Cambodja in, uit de boot allemaal. Nu wel ff echt aan land. Hier kregen we de paspoorten met visum terug en moesten we nog wel even zelf langs een loketje om een stempel te halen, beetje omslachtig, maar goed we mogen t land in:).
Begin van de middag kwamen we aan in t haventje van Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Best nog een grote stad, met hoogbouw en een grote boulevard. De stad ligt aan de rivier. We hadden een hotel geboekt met uitzicht op de rivier, nou dat hebben ze waar gemaakt. Een grote kamer met een dakterras met uitzicht over de rivier en de boulevard. Hier eerst de tassen gedropt en even bekeken wat we wilden doen s middags. Besloten om via een tempel naar het paleis te lopen. 2 grote bezienswaardigheden van de stad. Aangekomen bij de achterkant van de tempel zagen we al wat monniken lopen, leek wel of we via de achterkant het terrein op kwamen, werden beetje aangekeken. Vooral Jeffrey wordt erg aangekeken erg grappig! Beetje verder gelopen, voor het fatsoen heb ik nog even een vestje aangetrokken, wel erg zweten maar goed vond t wel zo netjes daar. Ineens kwamen uit alle hoeken en gaten monniken tevoorschijn. We vonden t een beetje vreemd en ook hoe ze met elkaar om gingen, maakten gewoon met een telefoon foto's van elkaar.
Toen we de poort uitliepen vonden we dat er verdacht veel politie stond en de weg was afgesloten en stonden veel mensen te kijken. Als we de straat uitkeken zagen we het paleis en ook daar stond allemaal politie..we zijn maar even op de stoep gaan zitten om te kijken wat er zou gebeuren. Na een tijdje kwamen alle monniken uit de tempel gelopen in een rij en over de weg liepen ze richting t paleis. Wij via een andere weg naar t paleis. Gelukkig mochten we hier gewoon door de afgezette weg en alle politie( zou in NL nooooit mogen:)). Nou toen wisten we niet wat we zagen, voor het paleis is een groot grasveld/tuin die nu helemaal volzat met monniken, zo'n mooi gezicht. Voelde eerst wat bezwaard om foto's te nemen, maar ja als meerdere toeristen en locals t doen konden wij natuurlijk niet achterblijven. Uiteindelijk zijn we er achtergekomen dat de dood van de koning 2 jaar geleden wordt herdacht en dat gebeurd hier nogal op een feestelijke manier. Enige nadeel is dat het paleis en de pagoda dichtzitten 3 dagen, net de dagen dat wij hier zijn:(. Anderzijds is zo'n tafereel iets om ook nooit te vergeten en erg bijzonder.
Nog een tijdje op een muurtje aan de boulevard gezeten. Wat ons hier meteen opviel is dat het erg anders is dan Vietnam. Meer armoede, straatkinderen, mensen wat onverzorgder, ook oude mannetjes die je hier ziet met hele jonge meisjes en zelfs met kinderen...erg naar om te zien dat laatste...schrokken we wel erg van. Tevens wordt hier gewaarschuwd om niet met waardevolle spullen de straat op te gaan en erg goed op je tas te letten. Zeker als je in een tuktuk gaat, omdat ze het er dan snel uit jatten. Met deze gedachte kijk je wel anders tegen een stad/land aan en is t wel even wennen vergeleken met wat we tot nu toe hebben gezien.
We zijn verder gelopen naar een restaurantje waarvan een deel na het goede doel gaat voor straatkinderen. Hier worden ook jongeren opgeleid. Altijd goed om bij zoiets te gaan eten. Merken ook dat t hier wat duurder is en we moeten in dollars betalen, voor ons wat minder. Op de terugweg naar het hotel werd er aan t water een partij mooi vuurwerk afgestoken dit heeft allemaal te maken met de koning.

20e dag 11 juli

Beetje uitgeslapen en ontbeten. We maakten ons klaar om hele dag op pad te gaan en de geschiedenis van dit land in te duiken, helaas geen leuk stuk van de geschiedenis, maar we vonden wel dat het erbij hoort als je hier bent.
We hadden via t hotel een tuktuk driver geregeld die ons de hele dag rijdt en wacht op ons, ideaal. We zijn begonnen om naar de Killing Fields van Choeung Eck te gaan. Dit is een plek en een van de vele killing Fields die gebruikt werden tijdens de periode van Pol Pot die aan de macht was van de rode khmer van 1975 - 1980. Mensen die gevangen zaten in Tuol Sleng gevangenis (S21) werden hier naar toe gebracht en vermoord op een gruwelijke wijze en in een massagraf gegooid. Mocht je er meer over weten zou ik je t even moeten googelen. Mensen werden geblinddoekt er naar toe gebracht met het idee dat ze een beter leven zouden krijgen, maar niets was minder waar natuurlijk. Echt vreselijk om te zien en te weten hoe dit gegaan is. We kregen een eigen audiotour in het Nederlands zelf waarbij je bij verschillende plekken verhalen kon luisteren. Je zag echt her en der nog botten omhoog komen en ook kleding wat nog deels vast zat in de grond. Tijdens het regenseizoen komt er veel naar boven, het meeste wordt nog steeds verzameld door mensen die er werken. Sommige delen laten ze zo en daar mag je ook verder niet komen. In het herdenkingsgebouw liggen ook allemaal schedels en grote beenderen waar ook nog onderzoek naar gedaan is. Totaal zijn hier zo'n 20.000 mensen omgebracht, waaronder ook erg veel kinderen.. Erg triest allemaal.
Vanuit hier was t zo'n half uurtje terug naar de stad rijden en zijn we naar een markt geweest, weer zoveel te koop dag je t zo gek niet kan bedenken. Toen we terugkwamen bij de tuktuk lag de driver lekker te slapen op t bankje, haha.
Doorgereden naar het Tuol Sleng museum( de gevangenis). Voordat de rode khmer aan de macht kwam was dit een groot schoolgebouw en is toen een gevangenis van gemaakt. Je kon de cellen zien en de bedden. Ook hingen er de foto's van alle gevangenen. Uiteindelijk zijn er maar 7 mensen die het overleefd hebben in deze gevangenis. Ook weer erg heftig om te zien wat er allemaal gebeurde. En dat allemaal door een zo'n man die vond dat alles maar anders moest. Je had in die tijd geen keuze, je werd gedwongen om verkeerde dingen te doen.
Na een dag vol indrukken zijn we netjes weer afgezet bij t hotel. Hier op t dakterras nog ff in t zonnetje een drankje gedaan en wat bijgekomen.
'S avonds was er weer groot vuurwerk en zijn we daarna een hapje gaan eten.

21e dag 12 juli

Vandaag een chilldag gehad. Helaas zaten de bezienswaardigheden in de stad die we wilden zien nog steeds dicht ivm die viering. Hebben op ons dakterras gezeten en van t zonnetje genoten, het was wel erg warm. Boekje gelezen, spelletje gedaan..echt vakantie dus:).
Helaas eind vd middag wel vervelend bericht uit Nederland, dat m'n vader is opgenomen op de hartbewaking. Voelde zich in Italië niet goed is teruggekomen en t hart schijnt aantal dagen zuurstof te kort hebben gehad. Door t snelle handelen is er net een infarct voorkomen. Hij ligt nu te wachten op catherisatie en afhankelijk daarvan wordt verder beleid bepaald. Hij is in goed handen en moet mij geen zorgen maken van hem...hoe moeilijk dat ook is:).
Na van de schrik een beetje bekomen te zijn zijn we de stad ingegaan en hebben we weer bij t zelfde restaurantje als eergisteren gegeten en zijn we daarna nog even op de avondmarkt geweest. Hier moesten we gebukt onder de lage kraampjes en bedrading door, niet gemaakt voor Westerse mensen dus:).

22e dag 13 juli

Een busreis naar Siem Reap voor de boeg. Het hotel heeft de tickets al voor ons geregeld en keurig op tijd werden we opgehaald door een klein busje om naar t busstation te gaan.
Daar aangekomen leek de bus wel uit jaar 0, beetje chaotisch, maar ging uiteindelijk goed. De stoelen zaten nog niet eens zo slecht. De reis op zich viel ook erg mee, de weg was hier en daar wel wat hobbelig en zanderig, maar welke leuke en mooie dingen te zien onderweg. Busjes die te vol beladen zijn, steeds meer mensen op de fiets/brommer, beetje platteland idee, veel kapotte huisjes. We merken wel dat Cambodja nog wat onderontwikkeld is.
Rond 16.30 kwamen we aan in Siem Reap en we hadden via de busmaatschappij een tuk tuk geregeld die ons naar t hotel ging brengen. Aardige jongen die ook Engels spreekt en ons netjes afzette bij t hotel. Deze jongen weet van aanpakken en hoe het verkopen werkt en vroeg meteen of we al plannen hadden voor morgen om de tempels te bezoeken. We hadden samen al wel besloten dat we een tuk tuk wilden, na wat onderhandelen en afspraken over de tijd hebben we hem gevraagd ons rond te rijden, dachten we dat ook meteen geregeld te hebben. Kon ook wel via t hotel, maar nu wisten we zeker dat we een Engels sprekende driver hebben en hij is aardig en vriendelijk.
Voor de volgende dag om 4.30 afgesproken, omdat we de sunrise willen zien bij de tempels van Angkor Wat.
Ingecheckt in t hotel en een mooie ruime kamer. De kamers liggen gelegen om een zwembad met een mooie tuin.
In de kamer een leuk restaurantje gezocht waar we willen eten. Het hotel heeft ons hier naar toe gebracht. Zij hebben de service dat ze je gratis brengen en halen. Je krijgt dan een telefoon mee zodat je kan bellen als je weer opgehaald wil worden, ideaal!
We zijn naar een Braziliaans restaurant geweest, eerste vraag was waar we vandaan kwamen, toen we Holland zeiden beseften we ons natuurlijk dat we die dag gewonnen hadden van Brazilië, haha. Zij konden er gelukkig ook wel om lachen.
Na t eten het hotel gebeld en zo kwamen ze ons ophalen:).

23e dag 14 juli

Veel te vroeg ons bed uit, allebei als een zombie opgestaan om iets voor 4 om naar de tempels van Angkor Wat te gaan. De driver was weer keurig op tijd. Verbaast ons allemaal zo hier, ze houden zich aan de afspraken!
In t pikkedonker stappen we in de tuk tuk en gaan we op weg. Onderweg moeten we onze ticket kopen en wordt er een foto gemaakt, erg charmant zo vroeg:). Zo is je ticket alleen voor jou en kan je m niet doorgeven.
Er is de mogelijkheid om 1 dag, 3 dagen of een week ticket te kopen. Wij gaan 1 dag. In een lange stoet van tuk tuks en auto's vertrekken we richting Angkor Wat. Uiteraard allemaal toeristen, maar wat kan ons het schelen, we willen het graag zien. Achter de meute aan richting de plek gelopen waar je een mooi uitzicht heb, nou dat klopt. Erg mooi om de tempel op te zien komen als t langzaam licht wordt. Helaas is t zonnetje ver te zoeken en houden we t bij bewolking. Ook zonder de zon is t erg mooi om te zien. Voordat iedereen de tempel in zou gaan, zijn wij vast eerder die kant op gelopen en was t nog lekker rustig binnen.
Eigenlijk zouden jullie even moeten googelen op Angkor Wat en de afbeeldingen bekijken, krijgen jullie een beetje een idee wat voor moois we gezien hebben vandaag.
Het is een heel groot soort van terrein met meerdere tempel complexen waarvan de bekendste Angkor wat is en de tempel waar de film Tomb Raider is opgenomen. Onze driver rijdt ons vandaag een klein rondje en we bekijken zo'n 7 tempels, de ene groter dan de ander maar allemaal net zo mooi! Het zijn hindoeïstische tempels dus weer heel wat anders dan wat we tot nu toe gezien hebben, dat waren boeddhistische tempels.
We zijn zelf wel blij dat we niet 3 dagen hier hoeven te zijn, wij zijn geen mensen die dat volhouden en het de moeite vinden, wij vinden op een gegeven moment veel dingen op elkaar lijken en het is allemaal mooi.
Natuurlijk weer veeeel te veel foto's gemaakt:)! Rond een uurtje of 12 zijn we weer richting. T hotel gereden en hebben we ff een dutje gedaan, was te vroeg vanmorgen.
Vanavond gaan we hier in t stadje een hapje eten en er schijnt een grote markt te zijn, leuk leuk! Alhoewel Jeffrey de markten wel een keer zat is, gaat hij toch trouw mee:)!

Morgen vertrekken we vanuit hier met het vliegtuig naar Bangkok. Dan gaan echt de laatste daagjes op de laatste bestemming in:(. Wat vliegt de tijd voorbij zeg, voor ons gevoel eigenlijk nog niet klaar. Er is nog zoveel te zien hier!
Vanuit Bangkok vliegen we namelijk naar huis a.s. vrijdag.

Liefs ons

• 14 Juli 2014 - 13:00

Papa Malu:

Beste Kids,

Mooi om dit verhaal te lezen, helaas vanuit het ziekenhuis.
    Ben erg blij dat het goed met jullie gaat en jullie zoveel dingen beleven.
    Geniet er de laatste week maar van. Volgens mij is er in Bangkok weer
    genoeg te doen.

Pa

• 14 Juli 2014 - 13:05

Ria Bakhuis:

Hallo daar,
    Leuk om jullie verslag te lezen. Kan me indenken dat het even schrikken was met je vader. Hoop dat alles goed zal aflopen. Geniet samen van wat ik zo lees de laatste vakantie dagen zullen zijn voor deze vakantie. We krijgen vast nog wel een reisverslag voordat jullie thuis komen.
    Groetjes Ria.

• 14 Juli 2014 - 14:04

Marije:

Fijn dat de reis zo goed bevalt! Mooie verhalen! Wel schrikken van je vader zeg. Hoe gaat het met hem? (Johan als je dit leest: hoe gaat het nu? Sterkte en beterschap gewenst).
    Geniet van de laatste vakantiedagen Malu en Jeffrey. Tot snel!

xx

• 14 Juli 2014 - 17:57

Jordi En Lisanne:

Leuk om vast vanalles over Cambodja te lezen!! Over iets meer dan een weekje zitten we er zelf natuurlijk :)
    Maar eerst nog meer Thailand!

Tot morgen in Bangkok! :)

Xx Jordi & Lisanne

• 14 Juli 2014 - 19:10

Marianne:

Lieve Malu en Jeffrey.

Het is zeker een mooi verhaal weer.Jullie hebben echt veel gezien deze vakantie had ook niet anders verwacht.Het was zeker even schrikken zaterdag.De tijd gaat zeker snel nog een paar dagen en dan zijn jullie er al weer.Geniet nog van de laatste dagen.

Dikke Kus

• 14 Juli 2014 - 19:19

Hennie Rolff:

Dat is schrikken met je vader. Hopelijk lukt het wel van de dingen te genieten.
    Nog fijne dagen.
    Groetjes Hennie