Ho Chi Minh City en Mekong Delta - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Malu Loo - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh City en Mekong Delta - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Malu Loo - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh City en Mekong Delta

Door: Malu

Blijf op de hoogte en volg Malu

09 Juli 2014 | Vietnam, Châu Ðốc

14e dag 5 juli

De dag dat het Nederlands elftal moet voetballen...helaas is het voor onze tijd 3u in de ochtend en toch echt iets te vroeg om er speciaal voor op te staan..

Vanmorgen zijn we rond 8u gaan ontbijten, was prima te doen. Overigens verder een goed hotel en de chagrijnige man van gisteren heeft t vanavond weer geprobeerd goed te maken.
Na het ontbijt nog even gechilld op de kamer en ons klaar gemaakt.
Eerst even bekeken wat we wilden gaan doen en bekijken vandaag. Zijn lopend door de stad gegaan, soms echt lastig om over te steken. Ho Chi Minh City(HCMC) staat bekend om de vele brommertjes. Dacht dat er in Hanoi veel waren, maar dit lijkt bijna wel meer. Gewoon rustig oversteken en soms met behulp van t stoplicht en dan maar hopen dat de rest zich hier ook aan houdt.
Zijn begonnen om de Notre Dame cathedraal te bekijken, zijn verder niet binnen geweest. Mooi om te zien, maar in Parijs blijft toch wel mooier:). Hiernaast stond het postkantoor, dat ook nog steeds fungeert als echt postkantoor, maar ook een bezienswaardigheid. Het is ontworpen door Gustaf Eiffel. Mooi gebouw om te zien. Vanuit hier zijn we naar een Adidas outlet geweest, kleine winkel met goedkopere prijzen en wel echt. Jeffrey nog geslaagd voor een sportoutfit. het regenende helaas wel een hele tijd, niet zo'n klein beetje ook. Hadden er gelukkig aangedacht om een paraplu mee te nemen, maar toch onderweg nog even geschuild onder een boom en een bij een winkel.
Toen maar even bij de Starbucks een drankje gedaan. Je merkt wel dat deze stad veel meer westers is met allemaal ketens en hoogbouw, shoppingmalls enz. Heel anders dan wat we tot nu toe gezien hebben. Konden t niet laten om de Starbucks ff te bezoeken. Hier bijgekomen en zijn we naar het voormalig presidentieel paleis geweest. Hier woonde voor en tijdens de oorlog de president van het zuiden van Vietnam. We hadden voor we hier naar toe gingen op vakantie een film gezien over het gangenstelsel wat Vietnam had tijdens de oorlog en deze bevonden zich ook onder dit paleis. Wel vreemd om t dan in t echt te zien. Gigantisch optrekje wat deze man had. Voor elke gelegenheid een kamer. Tijdens de inval in 1975 schuilden de familie in de bunker, een heel stelsel dus onder het paleis. Een deel hiervan was nu opgesteld voor publiek. Nog een deel boven waar allemaal foto's hingen wat er gebeurd was. Na dit paleis zijn we naar het oorlogsmuseum geweest, deel beetje hetzelfde als wat we in Hanoi hadden gezien met vliegtuigen en tankers die er stonden, maar het heftigste was toch wel stukje gevangenis wat er was en waar je kon kijken en alles kon lezen en zien op foto's wat er was aangericht, nou pfff wel erg hoor. Gevangene die in soort van kooien moesten zitten met weet ik hoeveel bij elkaar dat je niet eens gewoon kan zitten en dan in de volle zon en ook nog eens verminkt werden. Vreselijk! Dan ben je wel ff stil en daarna heb je t er even over samen wat er toen allemaal wel niet gebeurd is en dat eigenlijk die generatie die het heeft meegemaakt er nog gewoon is, althans degene die het overleefd hebben. Eigenlijk nog niet eens zo heel lang geleden, en dat je hier nu gewoon van noord naar zuid kan reizen en andersom en dat t erg makkelijk gaat, de mensen zijn vriendelijk en het is relatief veilig. Snel weer naar buiten gegaan om dit nare te vergeten, wel goed om er even bij stil te staan. Inmiddels gelukkig weer zo goed als droog en zijn we terug gelopen naar t hotel, inmiddels was t ook alweer 17.30.
In t hotel gedoucht en hebben we een tour voor morgenmiddag geboekt naar de cu chi tunnels, wederom een bekend gangenstelsel onder de grond die gebruikt werd tijdens de Vietnam oorlog. Hoop ellende, maar wisten we van te voren en hoort ook bij de geschiedenis van zo'n land en moet je ook gezien hebben.
Na 2 weken geleefd te hebben op rijst en noedels(wat wel erg lekker is) vanavond gekozen voor een tapasbar:). Wat een lieve mensen, een Spaans stel die dit sinds een klein jaartje heeft opgezet. Gingen hier voorheen elk jaar op vakantie naar toe en wilden hier ooit een keer gaan wonen en dat is er vorig jaar van gekomen. Leuke is dat er ook gewoon locals komen eten. Heerlijk gegeten en gezellige mensen.

15e dag 6 juli

Na een gebroken nacht, omdat we(nou ja met name Jeffrey) het niet konden laten toch de voetbal even aan te zetten vanaf de 2e helft. Nou dat even 3 kwartier werd natuurlijk veel langer...maar gelukkig zijn we door!
Toen weer even in slaap gevallen totdat om 8.10 de dames van de schoonmaak bij onze deur aanbelden, niet open gedaan, nog geen 2 min laten kwamen ze gewoon zelf binnenwandelen, terwijl wij nog in bed lagen!!
We hadden zelf wel de wekker om 8.30 gezet, maar dan nog. Op weg naar t ontbijt kregen we nog wel een sorry te horen, na het ontbijt was de kamer weer schoon:).
Vanmorgen zijn we hier even de bekendste en grootste markt van HCMC opgelopen, nou je weet niet wat je ziet. Groot en overdekt met van alles te koop, begin is de stinkende vleesafdeling gemengd met groente en fruit en stalletjes met souveniertjes tot een gangetje met schoenen, kleding, sieraden echt alles hebben ze hier. Zo leuk om te zien, maar ze waren soms wel wat opdringerig en je aanraken, daar houden we niet zo van. Alleen wat foto's gemaakt en wat rond gekeken, toen zijn we weer weggegaan.
Om 13u moesten we klaar staan, omdat we een tour naar de Cu Chi tunnels geboekt hadden. Uiteindelijk werden we om 13.30 opgehaald, er zouden nog 4 mensen meegaan, maar die hadden afgezegd dus uiteindelijk een privé tour:).
Na ongeveer 1,5 uur rijden(voordat je de stad uit bent, ben je al een uur verder) kwamen we aan in Cu Chi. Deze plaats staat bekend om de tunnels die hier gebruikt werden tijdens de Vietnam oorlog. De mensen in dit deel van Zuid Vietnam was communistisch wat hier in het zuiden juist niet gewaardeerd werd. In dit gebied was de Vietcong actief, dit is een politieke organisatie (aanhanger van het communisme) en leger die tegen Amerika en de Zuid Vietnamese regering vocht. Zij gebruikten de tunnels om oorlog te voeren, ze schuilden er tegen de bombardementen van Amerika, voor smokkelen(wapens), zich te verplaatsen in het ong 250km gangenstelsel van wel 3 verdiepingen(Max 11m). Overal hadden ze een soort van boobytraps gemaakt en hadden ze verborgen ingangen. Erg indrukwekkend om te zien. Jeffrey is nog een deel van de tunnels ingeweest die ze na de oorlog groter hebben gemaakt. Ze waren van oorsprong natuurlijk voor Vietnamezen gemaakt(klein en smal dus 40cm bij 30cm), nu ong 1mx1m. Alsnog moet je kruipend erdoor.
De vader van onze gids heeft de oorlog meegemaakt en is ook gevangen genomen, hij heeft het wel overleefd gelukkig. De gids gaf aan dat het nu toch nog wel wat heerst, omdat het noorden uiteindelijk bepaald wat er gebeurd.
Rond 19u kwamen we weer aan bij het hotel. Vanmiddag regenende het flink, dus helemaal vieze voeten en benen. Gebruik gemaakt van de fijne douche hier en klaargemaakt om te gaan eten. Hadden via tripadvisor een tentje gevonden die goed aangeschreven stond en echt Vietnamees eten serveerde, gelukkig even de recensies gelezen. Het was in een afgelegen straatje en niet echt uitnodigend, maar toch gegaan! Het was een standaard 5 gangen menu voor 6 dollar, verschillende Vietnameze gerechtjes, super lekker! Het is opgezet door een jonge vent die dit nu zo'n 2 jaar met familie runt en erg enthousiast was. Zo iemand gun je het ook gewoon en zeker als t eten goed verzorgd is.

16e dag 7 juli

Rustig opgestaan en voor de schoonmakers het bordje do not disturb aan de deur gehangen! Het hielp gelukkig wel..
Wel fijn als je een paar dagen in een stad bent dat je niet perse voor dag en dauw op moet, het is natuurlijk wel vakantie:).
Eind van de ochtend zijn we de stad ingelopen, een schoenenwinkel bezocht waar ze helemaal schoenen op maat maken, super chique tent. Doorgelopen naar een grote shoppingmall en onderweg drankje gedaan. Eigenlijk hebben we de hele dag tot uur of 18 door de stad gelopen en wat geshopt, op een paar nieuwe havaianas voor ons beide na niks gekocht, maar altijd weer leuk om gewoon te zien wat er overal gebeurd. In de winkels, maar met name op straat. Voor ons lijkt het alsof er geen regels zijn op straat, maar toch zit er sort van logica in. We hebben nu ook beetje door hoe t werkt om over te steken hier..
Vandaag dus eigenlijk rustig dagje gehad en de stad beetje verkend.
Morgen vertrekken we om 9u voor een excursie richting Cambodja via de Mekong Delta.

17e dag 8 juli

Rond 9u werden we vanmorgen opgehaald. Het was zo'n 1,5 uur rijden naar de plek waar we op de boot gingen in Cai Be. Onderweg nog flinke regen gehad, maar eenmaal aangekomen bij de boot gelukkig droog. Eerst moesten we op een klein bootje die ons naar de grote boot bracht die aan de andere kant van de rivier lag. Wat een mooie boot zeg. Helemaal van hout waar we onze eigen hut hebben waar we vannacht slapen. Een mooie hut met badkamer en zelfs een balkon. We zitten achterin de boot en als enige een balkonnetje, erg mooi!
We moesten wachten tot iedereen aan boord was, zitten met 17 mensen op de boot. Gelukkig is het geen hoogseizoen dus geen volle bak.
Rond 12u zijn we gaan varen en kon je heerlijk bovenop t dek zitten, staan gewoon stoelen en tafels en ander dek nog ligstoelen. Om 13u werd de lunch geserveerd, nou dat leek wel een diner. Erg veel en goed verzorgd. Zaten met een Frans echtpaar aan tafel die 3 weken door Cambodja gaan reizen en dit deel hetzelfde doen als wij.
Na de lunch gerelaxt op de boot en tegen 16u lag de boot stil en werden we met een klein bootje naar de kant gebracht waar we een dorpje ingingen. Er zijn in de delta erg veel dorpjes waar de meeste mensen boeren zijn. Leven voornamelijk van de rijst die ze verbouwen. Langs de rijstvelden gelopen, rijst waren ze aan het oogsten. Nog bij een familie verschillend soorten fruit geproefd en de gids vertelde nog wat over de soorten bomen, planten onderwijs en gezondheidszorg hier in de delta.
Na een uurtje weer terug naar de boot om verder de varen richting Can Tho waar de boot vlak voor de stad stil zal leggen om te slapen. Onderweg boven op het dek genoten van t uitzicht en ondertussen boekje gelezen. Om 19u werd het diner geserveerd en werd het inmiddels al donker. Na t eten nog even boven gezeten, maar erg veel wind dus maar richting de gegaan om de foto's te verwerken en t reisverslag weer te typen. Zo nog even een douche nemen, want morgen weer vroeg op.

18e dag 9 juli

6.20 werden we gewekt door de wekker. De boot ging ook weer varen om echt aan te leggen in de stad Can Tho. Om 7u stond ons een ontbijtje bovenop t dek te wachten met een uitzicht over t water en de binnenkomst in de stad.
We gingen rond 8u over op een kleine boot om naar de drijvende markt te gaan. Schijnt een van de grootste van de mekong delta te zijn. Bij aankomst viel het een klein beetje tegen, had mij voorgesteld dat er weet ik veel hoeveel kleine bootjes met van alles erop te koop zouden zijn, maar t waren best nog wel grote bootjes en voor we het wisten waren we er al voorbij, de bootjes hadden een soort antenne met eraan geknoopt wat ze verkochten, zodat je van een afstand kan zien wat er te koop is. Het was alsnog een erg leuk tafereel om te zien hoe al die mensen hun best doen hun waren te verkopen.
Vervolgens hebben we nog een rijst/noodle fabriekje bezocht. Erg klein en je kon op een plekje zien hoe het gemaakt werd, wel interessant trouwens.. Je kon er ook nog rat eten, dat hebben we maar aan ons voorbij laten gaan. Ze zeggen hier dat de ratten die ze eten van de rijstvelden gevangen zijn en ze dus schoon zijn. We weten t nog zonet niet, want in Ho Chi Minh hebben we er al een paar gewoon op straat richting rotzooi zien lopen..hoe weet je nou welke je krijgt...
Teruggelopen naar t kleine bootje en vaarden we weer richting onze grote boot om voor t laatst plaats te nemen voor t eten.
Na t eten werden we opgepikt door een busje die ons verder bracht naar Chau Doc waar we nu zitten. Morgen vertrekken we met een soort snellere boot naar de hoofdstad van Cambodja, de grens steken we dus via het water over.
Hier in het hotel hebben we een massage genomen en heb ik mijn nagels weer mooi laten lakken, het was happy our in de Spa. Na de Spa was het happy our in de bar en hebben we met een Frans echtpaar een cocktail gedronken en de avond daarna afgesloten met eten hier in het hotel. Zo vroeg slapen, morgen worden we om 7u opgehaald.

Succes allemaal met de voetbal vanavond, voor ons is het dan midden in de nacht..

Liefs ons

• 09 Juli 2014 - 19:24

Marieke En Benny:

Goed om weer wat van jullie te horen. De vele regen vind ik niet zo vreemd met wat er nu in Japan gaande is. Ik zou de Rat ook over hebben geslagen.... bah.

Ik heb vanavond crisisdienst, dus als ik pech heb zie ik geen voetbal. Hier regent het trouwens ook al enkele dagen, maar de temperatuur is wel oké.

Veel plezier en een goede reis morgen!

Liefs Benny en Marieke.

• 09 Juli 2014 - 20:02

Marianne:

Lieve Malu en Jeffrey.

Wat een mooi verhaal weer met een stukje geschiedenis er gratis bij.We reizen zo met jullie mee.
    Eigenlijk moet je vannacht wel even kijken haha dit gebeurd niet zo vaak.
    Veel plezier geniet er samen van.

Dikke Kus je Moeder.

• 10 Juli 2014 - 19:36

Marion:

Hoi Malu en Jeffrey,

Wat zijn jullie ver weg!!
    Wel heel leuk om jullie uitgebreide reisverslagen te lezen!!

Doe voorzichtig daar en geniet van jullie vrijheid!!

Liefs,
    Marion